Google på innsiden av Facebook – kjøper Wildfire

Kampen om posisjonene på den sosiale weben, ble intensivert i går kveld, da Google kjøpte Wildfire, en av de store marketingløsningene for sosiale medier, med Facebook som sin primære plattform. For Google handler dette trolig mer om å styrke sin annonsedivisjon, enn om å styrke Google+.

Wildfire er en av de mange selskapene som har vokst sterkt gjennom å tilby bedriftene løsninger for prosjektstyring, publisering, annonsering og overvåking i sosiale medier. De aller fleste av dem, inkludert Wildfire, har hatt Facebook som sin primære plattform. Hvis du har deltatt i en konkurranse eller trykket på en annonse i Facebook, kan løsningen meget vel ha vært levert av Wildfire eller en av de andre selskapene.

Oppkjøpskamp

De siste månedene har ”de eldre” teknologiselskapene stått i kø for å få en bit av dette markedet. Salesforce har bl.a. kjøpt Buddy Media for 745 millioner dollar og Oracle har kjøpt Involver Inc. og Vitrue, den siste for 300 millioner dollar alene. I går kveld kom altså turen til Google, som trolig har betalt 250 millioner dollar for Wildfire, som naturlig nok er begeistret for kjøpet.

Sterkere innen markedsføring

Ved første øyekast vil mange tenke at kjøpet av Wildfire er gjort for å styrke Google sin sosiale plattform Google+. Det kan meget vel være at oppkjøpet vil styrke Google+. Men dette handler ikke så mye om Google sitt eget sosiale nettverk, men om at Google ønsker å være med i markedet for sosial annonsering og marketing. Som Google selv sier det i en bloggpost i går kveld, så er nemlig Wildfire ”a platform for brands to manage their pages, apps, tweets, videos, sponsorships, ads, promotions and more, all in one place.”

Fra før av er Google dominerende innenfor søk, med 66 prosent av markedet, og med annonsemaskinen Adwords som den store inntektskilden. Men Google har også bygget opp en voksende divisjon for display-annonsering bl.a. gjennom DoubleClick og Google’s Adx Exchange. YouTube som annonseplattform hører også med i dette bildet. Det er altså i denne divisjonen, ikke sammen med Google+, at Wildfire sine 400 ansatte skal finne sitt nye hjem.

Hva vil Facebook gjøre?

Men det er selvsagt et pikant poeng at Google, heretter gjennom Wildfire, kommer til å selge markedsføringstjenester både for YouTube, Twitter, Pinterest, Linkedin, Google+ – og Facebook. Spekulasjonene går høyt om Google også kommer til å tappe Wildfire for informasjon både om Facebook og om Facebook-brukerne. Og like høyt går spekulasjonene om Facebook kommer til å låse Wildfire ute fra Facebook sin API, hvilket trolig vil være kontroversielt, eller om Wildfire rett og slett vil bli en mindre preferert partner i tiden som kommer.

Profesjonalisering

For bedriftene som er kjøpere av denne type tjenester, betyr dette trolig at konkurransen øker og at tjenestene over tid også blir bedre. For nå snakker vi ikke lenger om Wildfire, Involver og Buddy, men om Oracle, Salesforce, Google og Facebook.

Loading Facebook Comments ...

Speak Your Mind

*