Norske sosiale medie-eksperter gjør ikke jobben sin

Mens Google+ er i vinden internasjonalt, med nyheter som vekker både begeistring og debatt, er det G-minus i det norske sosiale medie-miljøet. Jeg har lenge vært forbauset over at norske sosiale norske medie-eksperter i vel et halvt år har valgt å fullstendig overse Google+ – og vel så viktig – folket og virksomhetene som engasjerer seg, etablerer nye relasjoner og tester ut potensialet i Google.+.

Jeg ser nå bare en forklaring: De gjør ikke jobben sin.

Dette handler ikke om for eller mot Facebook, for eller mot Twitter eller for eller mot Google+. Det handler rett og slett om en faglig plikt til å ligge foran kundene sine både i overvåking og bruk. Av og til treffer man. Av og til bommer man. Men innsikten man bygger ved å være tidlig ute, og bruke seg selv som testpilot, er uvurderlig.

Det spesielle med G+-skepsisen i det norske sosiale medie-miljøet, er at den ser ut til å være så unison. Og til forveksling ligner det vi kan kjenne igjen fra journalistikkens tunnelsyn, dvs. hvor all ny informasjon tolkes inn i en på forhånd definert og urokkelig oppfatning. Og hvis sosiale medie-eksperters tunnelsyn kobles med journalister som også er rammet av G+-skepsis, ja så får vi vel det nyhetsbildet vi fortjener – både i gamle, digitale og sosiale medier?

Det rare er at mange av det norske sosiale medie-folkets helter, som Mari Smith, Brian Solis, Chris Brogan, Robert Scoble, Guy Kawasaki, Jeremiah Owyang etc., engasjerer seg for fullt og helt på Google+. Neida, de forlater ikke Facebook, kanskje bortsett fra Chris Brogan, men de ser ut til å møte det nye nettverket med nysgjerrighet, interesse, analyse, kritikk – og honnørordet fremfor alt innenfor sosiale medier – engasjement og dialog med brukerne.

Dette sosiale engasjementet – eller nysgjerrigheten – i forhold til Google+ synes ikke å gjelde for norske sosiale medie-eksperter. Joda, de slenger innom Google+. Og slenger samtidig noen spørsmål ut i veggen – uten å være synlig interessert i svarene. De tar gjerne med seg Facebook- eller Twitter-språket inn i G+, uten at noen blant G-plussbrukerne dermed tar bølgen. Eller så gjør de noen kjappe og lettvinte analyser. Uten egentlig å lære nettverket ordentlig å kjenne.

Jeg skal gi noen eksempler: +Hans-Petter Nygård-Hansen (eller +HansPetter.info), +Thomas Moen og +Trine Grung.

Hans Petter Hansen synes jeg jo er en tøff dude. Han har en flott blogg, som deler masse innsikt rundt sosiale medier, mobil, teknologi, business etc.Men etpar uker før jul, postet Hans Petter en Google+post, som i mine øyne er en total skivebom. Den kan du finne her:
http://hanspetter.info/2011/12/google-har-virkelig-ikke-tatt-av/

I bloggposten har Hansen gjort en analyse av hvor mye Google+ er brukt i Norge. Og hvem har han analysert? Bedriftene? Rosabloggerne? Brukerne? Fotografene på Google+? Internasjonale trender som lar seg overføre til Norge? Neida – brukergruppen han har kartlagt er de sosiale medieekspertene og DERES bruk av Google+. Hans-Petter Hansen, sosial medieekspert, har altså dømt Google+ nord og ned, fordi de norske sosiale medieekspertene, hans egen profesjon, ikke poster på Google+. Som om vi ikke visste svaret på forhånd.

Thomas Moen har gjort masse flott for synligheten av sosiale medier i Norge. Og her om dagen så jeg en post fra Thomas på Google+, hvor han spurte: ”Hvor mange følger du på G+?”. Den kan du finne her:
https://plus.google.com/101379423089817624646/posts/JgQB33pdJGD

Thomas er ute for å lytte, tenkte jeg. På Google+. 15 personer hadde da svart på Thomas sitt spørsmål. Spørsmålet var jo interessant, så jeg delte det i mine sirkler. Og strømmen ble fylt av ytterligere 15 personer som svarte på Thomas sitt spørsmål. I Thomas sin egen vegg.
Underveis spurte +Hauwa Yusuf: ”Hvorfor spør du?”
Og Thomas svarte: ”Prøver å få oversikt over folks g+ bruk :)”
Etter 9. januar har det vært stille fra Thomas i denne strømmen på Google+. Mens 30 brukere svarte på hans spørsmål. Så da er det kanskje lov å spørre: Har du nå fått oversikt, eller i det minste en indikasjon på ”folks g+ bruk”, Thomas?

Trine Grung er en annen profilert sosiale medie-ekspert. Som i det siste har vært opptatt med å promotere sitt nye konsept Chills. Allikevel kikket hun her om dagen innom Google+, med et tilsynelatende ydmykt spørsmål: ”Hm..lenge siden jeg har vært her nå…må bruke Google mer ass….hvor ofte er du innom her? Mer enn Facebook?”
Hvis Trine har deg i sine sirkler, så kan du finne hennes post her:
https://plus.google.com/117872111139080105842/posts/fBT4KkHdy21
Hvis du ikke ser den, er det fordi posten ikke ble delt offentlig.

På det tidspunktet jeg oppdaget posten, så hadde 8 svart. Men spørsmålet fortjente å bli stilt til flere. Så jeg delte Trines post, etter beste evne:
https://plus.google.com/114259566451209869276/posts/DiejDAxJV1w
Og ytterligere 2 svarte i Trines sin strøm og 12 via min videreposting.

6 dager etter at Trine hadde stilt sitt spørsmål, kikket hun innom Google+ igjen. Og skrev: ”jeg bør bli flinkere….liker bare facebook bedre jeg da”.

I mellomtiden hadde hun på Facebook gjort seg ”klar på sminken” og deretter vært på God Morgen Norge. Hun hadde anbefalt ”Fotballfruens dagbok”. Hun hadde ønsket alle i Facebook en finfin dag, fortalt om at det nye byrået hennes, Chills, hadde flyttet inn i nye lokaler. Og fått både 66, 18 og 50 likere på ulike poster. På Facebook.

Trines kommentar stimulerte til debatt på Google+. Og DET skal Trine Grung ha: Hun svarte, debatterte – ja, engasjerte seg!

Men det store bildet endrer seg ikke av den grunn. Norske sosiale medie-eksperter gjør ikke jobben sin. Joda, det ER selvsagt mulig at Google+ kan vise seg å ikke å bli en suksess. Men det forsvarer ikke ekspertenes manglende engasjement, brukerrespekt og nysgjerrighet i forhold til denne nye plattformen.

Kanskje representerer Google+ en "annen" sosial demografi enn Facebook? Kanskje knytter folk her bånd først gjennom felles interesser, og DERETTER utvikler det seg til relasjoner og endog til vennskap? Kanskje er Google+ i ferd med å bli en innholdsmotor for virksomheter på grunn av koblingen mellom Google+, nettsteder og søk? Kanskje blir Google+ det sentrale sosiale nettverket for B2B-virksomheter, mens Facebook beholder grepet på B2C-bedriftene? Kanskje kan Google+ og Facebook (og Twitter) leve godt side om side, fordi de fyller ulike funksjoner – for en og samme bruker?

Jeg vet ikke svarene. Foreløpig kun hypoteser. Men spørsmålene er verdt å stille. Og hva er egentlig risikoen ved å engasjere seg? At man har lært noe – og fått noen nye venner med på reisen?

Takk til de virkelige sosiale medie-ekspertene – folket som har engasjert seg i disse spørsmålene i de refererte strømmene på Google+!

+Helge Astad
+Daniel B
+Aslak Berby
+John Peter Brekke
+Lars Bratsberg
+Soheil Dabestani
+Marius Jacobsen Eggerud
+Ivar Choi Espedalen
+Lars Fosdal
+Martin Fossland
+Vivi Hatlem
+Christian Haugen
+Tarjei Alvær Heggernes
+Bjørn Hegle
+IngerLise Hestad
+David Philip Martin Babula Hole
+Jannicke Husevåg
+Lars Ivar Igesund
+Lars Øystein Iversen
+Seung Kye Lee
+Heming Leira
+Sven A Lindalen
+Rune Mathisen
+Per Erik Midtrød
+Janna Nas
+Rasch Oprann`s Hjem & Bedriftservice
+Kjell Thomas Pedersen
+Kjetil Greger Pedersen
+Fred Rune Rahm
+Nora Rieber-Mohn
+Harald Jacob Blixhavn Skaarn
+Lexidh Solstad
+Gjert Stensrud
+Lasse Sørnes
+Tor Christian Tovslid
+Pedro Tumusok
+Jørgen Vik
+Hauwa Yusuf

Embedded Link

Google+ har virkelig ikke “tatt av”
Det eneste jeg har merket i forhold til g+ er at Facebook har blitt bedre og større!

Google+: Reshared 41 times
Google+: View post on Google+

Loading Facebook Comments ...

Comments

  1. Fint post, og enig. Nordmenn er trege, og skjønner ikke hvilket enormt potensiale som ligger i Google+. Hvor ofte blir det opprettet et nettverk som Google+? Fryktelig sjeldent, og det kan bli fryktelig lang tid til noen andre er store nok til å konkurrere FB/Twitter/G+. En annen ting som irriterer meg er at folk blindt ser på tall, og ikke innhold. Jeg personlig finner mye mer godt faglig, artistisk, og humoristisk innhold på Google+. Facebook er greit for å holde kontakt med eksisterende vennen, men kan ikke stille opp mot Google+ når det gjelder å utvide sine horisonter. Kvalitet, ikke kvantitet.

  2. Bra sagt! Men det er vel slik at de som klager på Google+ om at det "skjer så lite her", også er de som ikke legger til andre og som selv heller ikke produserer noe her selv?
    Blir litt som å låse seg inn i en mørk liten leilighet og sitte der å klage over at man ikke har noen venner og at det ikke skjer noe… Man må jo selv delta aktivt både for å skape innhold, følge interessante mennesker og å dele med andre.
    Det er jo eneste måten å få noe ut av Google+. Dette gjelder både bedrifter og de enkelt menneskene som befinner seg i alle sosiale medier. Potensialet ligger her. Det er bare om å gjøre å ta denne muligheten som er servert oss med Google+

  3. Jeg er ikke noen ekspert på sosiale medier. Jeg har brukt sosiale medier i mindre enn ti år, så det står en del igjen før jeg kan kalle meg ekspert på feltet. Men, jeg kan kanskje kalle meg ekspert på det egentlige fagfeltet mitt, som er musikk. Og helt siden jeg begynte å bruke G+ i sommer, har det vært en stor aktivitet blant musikere her. I de ulike kretsene av musikere som jeg kommuniserer med her er det i dag ca 1100 enkeltutøvere. I tillegg kommer sider for ca 260 ensembler. De 1100 enkeltmenneskene er fordelt i en bråte med ulike kretser. Jeg har en krets for musikere som arbeider i Estland, en krets for komponister som skriver gitarmusikk, en krets for ditt og en krets for datt.

    Jeg leste blogposten som du la peker til, og ser at forfatteren teller antall poster for å måle aktiviteten til enkelte brukere. Dersom han hadde sjekka min aktivitet, ville han kanskje konkludert med at jeg er så godt som fraværende her. Det er jeg ikke. Jeg poster kanskje ti til tjue innlegg med G+ hvert døgn. Men de postes til ulike nettverk (kretser). For meg utgjør nemlig hver enkelt krets et separat sosialt medium.

    Derved finnes det, for eksempel, et skreddersydd sosialt medium for musikere som a) er bosatt i Slovakia, og b) har samarbeidet med meg tidligere.

    For meg er det nettopp det som gjør G+ til et nyttig verktøy i hverdagen. Her kan jeg levere musikalske innspill til tjue utøvere i et ensemble (og BARE til dem) på null komma svisj, og til og med få det levert med epost til de fire av dem som ikke bruker G+.

    I løpet av de første ukene jeg brukte G+ postet jeg en del offentlig. Det gjør jeg aldri nå. Alt jeg gjør her rettes mot bestemte kretser. Alle hangouts foregår i sluttede miljøer, alle poster leveres til de utvalgte mottakere de er ment for.

    Jeg har aldri klart å se noen direkte konkurranse mellom G+ og Facebook. Javel – det er visuelle likheter, det går an å ha kontakt med venner ved hjelp av både G+ og FB, det går an å spille bondegårdspill begge steder og så videre. Men det er vidt forskjellige kommunikasjonsverktøy, og for min egen del har bruken av G+ helt fra første dag vært en helt annen enn bruken av FB.

    Kanskje jeg en dag kommer til å bruke Google+ som en offentlig oppslagstavle hvor jeg kan skryte av meg selv eller poste bilder av julebakst. Jeg ser at mange gjør det allerede. Men svært mange av de jeg kommuniserer med ved hjelp av G+ gjør det ikke. Dette er ikke Twitter eller Facebook. Og det ble jeg klar over første kvelden jeg famla meg rundt her.

  4. Jeg er enige i dine synspunkter +Morten Myrstad. Og dette er et innlegg som flest mulig bør lese.
    Jeg hiver meg også på kommentarene til +Kjell Thomas Pedersen og +Lars Øystein Iversen.
    I tillegg vil jeg bare nok en gang gjenta at hangoutfunksjonen i Google+ er noe flere norske, både personer og bedrifter, samt media burde få øynene opp for.

    Jeg har ment, og mener fortsatt at det ligger et stort potensiale i hangout for kreative sjeler og bedrifter i Norge. Dette er noe som man kan se stadig flere og flere i USA nå benytter seg av. Det finnes både artister og andre kreative mennesker som kan være glimrende eksempler på hvordan hangouts kan brukes og utnyttes.

    At ikke norske sosiale medieeksperter har omtalt, eller brukt denne funksjonen mer, forundrer meg stort. Mulighetene for dem som mestrer data og kreative måter å bruke dataprogram, videoprogram etc, i en hangout er også store.

    Samtidig vil en kunne bruke hangout til bare å bli kjent med nye folk, på en litt annerledes måte enn hva man har kunnet ved kommentering av poster. Og grunnlaget for nye vennskap dannes der. Jeg har selv brukt hangout en del og har stort sett bare positive erfaringer, til tross for at det stort sett engelskspråklige jeg har møtt.
    +HIRL er eksempel på en side som er laget etter at folk som har møtt hverandre i en hangout har valgt å møtes i det virkelige liv.

    Et siste poeng er jo at google+ fortsatt utvikles. Bare dette burde få sosiale medie ekspertene i Norge til å teste, engasjere seg og påvirke hvordan google + blir. Måten google og googleansatte etterlyser feedback og arrangerer hangouts for å diskutere endringer og forbedringer burde jo absolutt være av interesse for "ekspertene".

    Jeg skulle gjerne ha skrevet mer, men nå begynner det å bli sent så jeg velger å stopper her for nå.

  5. Denne videoen viser et spennende bruksområde for hangouts: Photo Talk Plus Episode 6, With Special Guest Alan Shapiro
    Egentlig genialt spør du meg.

  6. Jeg ser jeg hva du mener, igjen, og igjen sier jeg at det er "farlig" å stemple hva såkalte eksperter velger å bruke tiden på ovenfor sine kunder. Enn så lenge er det kundene våre som betaler lønnen min og til våre ansatte…jeg har ingen forutsetning for å vite hvor din kommer fra, men for oss i +Chills AS er det derfor viktig å lytte til hva kunden føler de har råd til. Her snakker en IKKE om privat bruk, men et kommersielt bruk.
    PS. på denne listen hvor du tagger folk….overraskende lite damer? Er Google+ stedet for menn? For de som ikke fant nytteverdi andre steder?
    Vi er alle ulike og bruker sosiale medier ulikt. Men vær litt forsiktig med å påstå hva evnt vi gjør for våre kunder . For det har du ingen forutsetning for å vite. Takk for meg og igjen takk for bra innlegg.

  7. Den eneste ulempen med at disse sosiale media-ekspertene "ikke har gjort jobben sin" må vel være at de får fortsette å sementere holdningen at G+ er dødt i Facebook-kommentarfeltene på bloggene sine. Om det sitter en sosiale media-ekspert og surmuler i en avkrok av G+ så tror jeg ikke det i seg selv er noe stort problem. Akkurat som med Twitter så finnes det mer enn nok interessant innhold her, men man må gjøre en liten innsats selv for å finne de interessante menneskene. Så bør man nesten også produsere interessant innhold selv om man har som mål å bli sirklet av flest mulig. Bare fordi man slenger ut et spørsmål av typen "er'e noen som bruker detta her'a?" så er det ikke selvsagt at det vil flomme over av kommentarer og interaksjon på samme måte som det kanskje ville ha gjort på et annet sosialt nettverk der man allerede har brukt årevis på å bygge opp tusenvis av bekjente.

  8. Den medie verden vi omgir oss med i dag er støy, støy og atter støy. Jeg som privatperson må navigere gjennom denne støyen og forsøke å filtrere det jeg ønsker å vite noe om. Og med dette mener jeg generelt, ikke kun sosiale medier. Jeg velger mine nettaviser, TV kanaler og forumer med omhu hvor jeg vet jeg får det jeg ønsker og minimalt av det jeg ikke ønsker.

    Sosiale medier har for meg vært alt for mye støy, noe FB til gangs har vist. Jeg vil ikke vite når folk går og legger seg, eller når de måtte plantet nye planter i en bakgård jeg aldri har sett. Det kan jeg oppleve når jeg besøker dem. Av 100 innlegg fra ymse i min "venne krets", hvorav halvparten må jeg tenke meg grundig om før jeg får plassert, er det kanskje 2 interessante innlegg. FB har jeg derfor sluttet å besøke.

    G+ kan ende på akkurat samme måten, men enn så lenge er den personlige støyen minimal, mens den faglige er desto høyere. Jeg følger ikke noen som KUN er ute etter å selge firmaet sitt. De må ha noe annet å bidra med. Raklame får jeg ørten andre steder og jeg skal heller oppsøke folk når jeg en dag trenger produktene dems.

  9. Hei Morten, bra spark til debatt. Det liker jeg :) Jeg holder på med et blogginnlegg om G+, og derfor jeg spurte folk her hvor mange de fulgte. Takk for hjelpen med å spre det for meg. Jeg ser ikke noen grunn til å svare i kommentartråden på posten fordi jeg ikke kan tilføre noe mer enn jeg allerede har sagt. Glad for at folk deler tanker og tall fra sin bruk på G+. Jeg er daglig innom her og synes det er spennende at norske stadig blir litt mer aktive og prøver seg litt mer frem her, jeg vil absolutt ikke påstå at jeg igonorerer G+ – men forholder meg til det og følger med på hva som skjer.

  10. Hei Morten, bra spark til debatt. Det liker jeg :) Jeg holder på med et blogginnlegg om G+, og derfor jeg spurte folk her hvor mange de fulgte. Takk for hjelpen med å spre det for meg. Jeg ser ikke noen grunn til å svare i kommentartråden på posten fordi jeg ikke kan tilføre noe mer enn jeg allerede har sagt. Glad for at folk deler tanker og tall fra sin bruk på G+. Jeg er daglig innom her og synes det er spennende at norske stadig blir litt mer aktive og prøver seg litt mer frem her, jeg vil absolutt ikke påstå at jeg igonorerer G+ – men forholder meg til det og følger med på hva som skjer.

  11. Takk igjen for flotte innlegg og masse engasjement! +Trine Grung How do I make a living? Rådgiver innen merkevarebygging, digitale og sosial medier, bl.a. som administrator for Facebook-sider. Forandrer dog ingenting. Min plikt som rådgiver er å ligge FORAN kundene. Ellers: Takk for at du engasjerer deg! +John Peter Brekke: Du påpeker problemet med at ubegrunnede holdninger til G+ kan bli sementert. Ja, og derfor er debatten verdt å ta. +Ivar Choi Espedalen og +Roar Bævre: Helt enig i at hangout er kjempespennende – også for virksomheter! Ivar: Lager du en how-to på norsk?:) +Kjetil Aamann Fantastisk case! (Koret jeg synger i er kun på Facebook – enn så lenge:). Det eneste jeg lurer på er: Hvorfor bruker du/dere ikke i stedet gruppe-, liste- og subscriber-funksjonene i Facebook til de samme formålene? +Kjell Thomas Pedersen, +Lars Øystein Iversen og +Aslak Berby: Helt enig i hva dere poengterer n.d.g. 1) Å bruke sirklene aktivt 2) Å engasjere seg 3) Å fokusere på innhold. +Thomas Moen: Takk for at du engasjerer deg og at du liker "spark til debatt". For det er ikke så mye "kos" her som det er på Facebook.:). Venter spent på ditt blogginnlegg. Og regner med at du da tester medisinen, og poster den først på Google+? Til og med før din egen blogg? You would be amazed.

  12. Morten, du svinger pisken, deler av din innsikt rundt G+ og får engasjement. Dette er bra – og viktig – ikke minst for alle oss som ennå bare så vidt har eksperimentert i denne kanalen. G+ er elsket (og hatet) av stadig flere, og det er for så vidt greit, men som mer eller mindre selverklærte eksperter er det viktig å følge med – om ikke annet – nettopp av den grunn. I møtet med amerikanske fanebærere og andre interessante some-folk ellers i verden har jeg (og du) tydelig erfart at G+ er elsket av stadig flere. I tillegg er G+ trolig den viktigste årsaken til at Facebook faktisk utvikler seg i stadig hurtigere tempo. Noen mener for fort, men hva skal de gjøre, ettersom Google gjør det samme på G+ (det er ikke tilfeldig at alle Google-ansatte har bonusmål tilknyttet suksessen for Google+ eller at de nå risikerer søkehegemoniet sitt ved å gi det en tydelig sosial tilt med forankring til G+). Google mener alvor. Noe de viser gjennom en rekke aktiviteter. Og derfor er også G+ viktig for Facebookere. Også de som ikke vil bruke G+. Og minst like viktig for de som vil forstå. I hvert fall hvis vi vil ha innsikt og holde oss oppdatert. Sannheten er at utviklingen – og respekten – er viktig for alle. På grunn av helheten og samspillet mellom de ulike plattformene. Det siste drøye halvåret har trolig G+ vært det viktigste som har skjedd innen some. Og det vil trolig være det viktigste det neste halvåret (til tross for antatt børsnotering av Facebook på våren/forsommeren). Nettopp derfor er også denne posten – og debatten – viktig. Selv om det kanskje kan gjøre litt vondt. For noen og enhver. Takk for smerten. Såpass må vi tåle. Det er tross alt slikt som holder blodomløpet igang. Også i topplokket. Merci monsieur.

  13. Bra skrevet. Tror du absolutt setter fingeren på et sårt punkt for mange som jobber med sosiale medier. Men på tross av at det er viktig å ligge foran kundene og teste ut hvilke konsepter og kanaler som kan brukes vil nok satsingen (og mesteparten av tiden) fokuseres på andre kanaler siden det er der pengene er (?)

  14. Jeg tror mange har hatt en litt avventende holdning fordi de ikke ser det skjer noe i egne nettverk. Min største utfordring med Google+ er den sinnsyke mengden spam. Jeg hadde varsling på telefonen som sa fra når jeg ble sirklet og til tider virket det som hele byer i Egypt og Pakistan kollektivt hadde gått inn for å sirkle meg. Plagsomt.

    Nå syns jeg du har endel poenger angående hva Google+ kan bli osv. Men å trekke konklusjonen "Norske sosiale medie-eksperter gjør ikke jobben sin" utfra hva TRE utvalgte personer gjør – det blir litt lettvint. =)

  15. Interessant lesning. Men ser hvorfor jeg ikke ikke bruker G+ så mye; Med bruk av skjermlesere er den omtrent ubrukelig. Har testa med både Window-Eyes, JAWS og NVDA for Windows og VoiceOver på Mac og iPhone. Den ene er mer ubrukelig enn den andre. (NB! Har ikke kontroll over hva jeg skriver nå, så håper noen skjønner hva jeg har skrivi)

  16. God post, Morten Myrstad og dessverre treffer du hardt og midt i mellomgulvet, der hvor den dårlige samvittigheten for alt som burde vært gjort, lest og gjennomført ligger. For du har naturligvis helt rett. Vi i valen-utvik.no tar definitivt selvkritikk her. Vi er på Google+ men har dessverre ikke prioritert tid nok til å virkelig lære oss Google+ på en skikkelig måte. Ikke fordi Google+ er et dårlig sted å henge, men rett og slett en tidsmessig utfordring. Og det holder definitivt ikke. Dette er en del av vår jobb, for å kunne være gode rådgivere for våre kunder, så takk for sparket bak, Morten – fint forsett å ha for 2012! Vi skal lære oss Google+ bedre!

  17. Bra og akkurat passe streng post. Vi tar den også til oss. Vi var relativt tidlig på, men har absolutt ikke gjort nok og ikke satt oss godt nok inn i dette. Men vi jobber med dette og har nå en person som vil være dedikert til G+.

  18. Aaah, Morten det er deilig å komme hjem etter tre uker uten nett og telefon og se sporen til en debatt. Ingen overraskelse at det er nettopp du som tør dra den opp. Og selvsagt har du mye rett i det du skriver.

    Uavhengig av om jeg som rådgiver synes det er for få mennesker på G+, det tar for lang tid, eller at det er for lite respons – det minste jeg kan gjøre er faktisk å lære meg mediet for å kunne gi de rådene som kundene betaler for. Det er et minimum.

    Så dermed et nytt nyttårsforsett: å bruke G+ (og andre nye nettverk) mer aktivt i både utforsking og læring.

  19. Vel, det er vel litt høna og egget. Dersom et av kriteriene for å gå til G+ er at alle andre er der, vil du være for sent ute når det endelig skjer.

  20. Jag kan säga det det är väldigt likt scenario här i Sverige och det är ett märkligt beteende som antingen beror på knowledge eller viljan att inte lära sig G+ för att de inte "gillar" Google. Men nu när Google kört igång G+ search your world, så gör man verkligen inte sitt jobb, om man inte pratar om G+.

  21. Godt innlegg med gode poenger – Men kanskje handler den manglende G+ bruken om brukervaner og ikke så mye om forhåndsdømming? Eksperter og konsulenter har vel også gamle vaner som er vonde å bryte..

  22. Takk for godt innlegg +Morten Myrstad! Interessant diskusjon også.

    Hvis jeg forstår deg rett så mener du G+, Facebook og Twitter er forskjellige. Altså at G+ ikke er et nytt Facebook eller Twitter. De kan dekke ulike behov og bruksområder. Det er jeg helt enig i.

    Vi i +BetaTrondheim har ikke fått til G+ ennå, men jeg bruker det en del selv og ser at det fyller en annen funksjon for meg enn de andre sosiale kanonene. Hvilken er jeg ikke helt sikker på ennå og det er det vi sier til folk når vi snakker om G+: Det er ikke Facebook og ikke Twitter, det er noe annet, men vi veit ikke helt hva ennå. Ingen veit det.

    Og det du sier om at man som "ekspert" er forpliktet til å ligge foran kunden/bruker og se hva som skjer/kan skje/vil skje er jeg iallfall enig i. (og det forsøker vi også i +BetaTrondheim)

  23. https://plus.google.com/u/0/113751435829452713015/posts/XggS9E3Ygz5

    Linken er til en public sirkel med alle nevnt i denne tråden: de ekte sosiale medie-eskpertene:)

    Jeg liker google+ godt, her er det ofte bedre og annet innhold enn twitter. Innhold er viktig! Metadiskusjoner er ikke så viktig.

    En annen ting: jeg har en blogg på helgeastad.blogspot.com, men hvorfor holde på med den når det er så mye lettere å poste på google+? Vurderer seriøst å droppe bloggen og bare poste her.

  24. Til +Trine Grung vedr hvorfor det var så mange menn på listen så er det fordi det er så mange menn på Google+ (nesten 7 av 10 på Google+ er menn faktisk) skal vi tro diverse Infographics – som den her : http://socialtimes.com/whos-actually-using-google-plus-infographic_b86048.

    Ellers kan jeg jo også kopiere svaret mitt til Morten – som jeg svarte først på Facebook:
    "aha – DER er du inne på noe essensielt Mr. Morten Myrstad – og takk (igjen) for at du henger meg ut som en ekspert, til tross for at jeg bruker mye energi på å påpeke nettopp det motsatte :) Hva gjelder det essensielle her – ift mine råd til kunder som vurderer, vil starte, vil ha et strategisk forhold til sosiale medier, så går det nettopp på det å satse det lille kruttet man har der hvor målgruppen befinner seg, og med verktøy som gjør at man enklest mulig kan R.E.A.N'e (Nina Furus modell) på en oversiktlig måte – via 3dje-parts verktøy som lar en overvåke hva man sier, hva som blir sagt, likt, kommentert, etc … og her er ikke G+ i dag, derfor er jeg avventende. Målet er ikke Facebook eller G+, målet er å støtte bedrifters overordnede forretningsmål, og i dag – i stor grad – så er ikke G+ et av de midlene jeg ville fokusert på…. I DAG! Ting forandrer seg, men jeg er fundamentalt fokusert på å gjøre noe VELDIG bra (fokus) i stedet for å gjøre masse litt bra (skyte med hagle)… Jeg vil faktisk påstå at jeg nettopp GJØR jobben min ved å hjelpe bedrifter til å heller fokusere på færre nettverk – eller nettverk der hvor målgruppene deres er – fremfor å svi av verdifull tid og ressurser på å forsøke å nå så mange som mulig via alle mulige nettverk…" – helt enig med deg +Trine Grung at vårt ansvar (ekspert eller idiot på sosiale medier) er å rådgi våre kunder om hvor de vil få mest igjen for sin satsning, og jeg står fortsatt ved at Facebook, Twitter, LinkedIn og YouTube + feks blogging, eller sosial-tilpasning av egen hjemmeside er viktigere enn Google+ (I DAG – kanskje ikke i morgen) ….

  25. Her må jeg nesten skyte inn en liten kommentar, +Hans-Petter Nygård-Hansen – for +Morten Myrstad mener vel ikke at vi skal skyte med hagle og at alle kundene våre må rådgis til å bruke Google+? Sånn leser i hvert fall ikke jeg det han skriver. Jeg forstår det sånn at vi som er sosialemedie-idioter (mye bedre navn enn eksperter!) bør sjekke ut Google+ på en bedre måte enn mange av oss gjør i dag. Har en profil der, trukker på +1 noen ganger, slenger ut et innlegg av og til, svarer i intervjuer at "Google+ henger i en tynn tråd for min del", svarer på en kommentar her eller der – men bruker ikke Google+ lenge nok og mye nok til at vi virkelig skjønner mulighetene. Og begrensningene, utfordringene og andre potensielt negative ting, naturligvis – men også mulighetene. Jeg innrømmer at jeg enn så lenge ikke bruker Google+ nok til å kunne si til mine kunder at "jo, Google+ bør du bruke om du…." eller "Google+ passer perfekt for dere / passer absolutt ikke dere, fordi…." Jeg har ikke brukt det nok til å gjøre meg de erfaringene jeg trenger, for å kunne rådgi mine kunder. Så derfor; ikke skyte med hagle og tvinge alle kunder inn på Google+ (for ja, facebook, blogg, twitter m.m. er mer etablerte plattformer), men være ordentlig delaktig i Google+ for å gjøre oss nødvendige erfaringer.

    Så ja, meg traff du Morten!

  26. kudos til deg +Morten Myrstad for "sparket" hvis du vil – for makan til engasjement er det lenge siden jeg har opplevd her på Google+ (men så har jeg ikke vært innom så ofte heller da, he,he)… På samme måte som jeg brukte lang tid på å finne verdi av Twitter, så har jeg nok det samme forholdet til G+ i dag. Og for meg er det ikke et mål hverken å elske eller å hate det ene nettverket fremfor det andre, men å ta veloverveide vurderinger av hvilken verdi det ene nettverket fremfor det andre tilfører :)

  27. +Astrid Valen-Utvik – med "skyte med hagle" betegnelsen så mener jeg at man som avsender ikke har et skikkelig forhold til HVEM man vil NÅ med sine budskap, meninger, samtale – eller verdi hvis du vil – men at man skyter ut alle budskap ut i alle sosiale nettverker og håper på å treffe noen. Det er fortsatt en stor forskjell – vil jeg påstå – på hva som fungerer best på feks Facebook vs Twitter – og det er på samme måte en forskjell på hvilket engasjement, eller hvilke følelser man vil spille på når bedrifter begynner å ta i bruk Instagram – slik SAS blant annet har gjort (Eller Barack Obama for den sakens skyld).

    Skal ikke skyte med hagle for å tvinge folk og bedrifter inn på G+ nei – tvert i mot heller rådgi kundene til å ha et mer aktivt og strategisk forhold til hvilke nettverk som best egner seg til å nå utvalgte målgrupper – og i dag – på Google+ er det (kan det virke som) mange menn, mange som har "flyttet" fra Facebook og over til G+, mange nyskjerrige, mange in-aktive, mange foto-entusiaster, og mange bleading-edge-tekno-kåte-unge mennesker :)

    Morsomt å se (atter igjen) hvor engasjerte vi har begynt å bli rundt enkelte merkevarer, iOS vs Android, Google vs Facebook, Internet Explorer vs Safari, Cola vs Pepsi… IKEA vs Scheidar, he,he

    "Er du liten skal vi dra deg opp, blir du stor skal vi dra deg ned igjen!"

  28. Takk +Hans-Petter Nygård-Hansen for linken til Who's using Google+. Noen som vet om det finnes noen tall for Norge?

    Er ikke enig med +Helge Astad s vurdering om å droppe bloggen til fordel gor G+. En tanke som slår meg når jeg leser gjennom kommentarene her, er hvor raskt fokus kan skifte fra det som er populært til en konkurrent. I min verden betyr det at det er utrolig viktig å bruke sin egen nettside/blogg som nav i all sin nettsatsing. Det er tross alt den eneste kanalen man har full(?) kontroll over og som ikke vil forsvinne når kunder/publikum flytter på seg.

  29. +Mads Arild Vedøy: Det er ikke noe poeng med egen blogg om ingen besøker den. ;-) Spøk til side: Den største fordelen jeg ser med en blogg kontra dette her er at på en blogg er du alene og kan rette fokuset på en helt annen måte. I tillegg kan du gå rundt en del regler i forhold til innhold. (f.eks. FB sine regler om konkurranser, som jeg tipper G+ har noe lignende rundt.)

    Ut over det må noen ha en grunn til å besøke bloggen din. Det kan selvfølgelig være mange grunner til det, men jeg vil tro at de samme folkene vil ha grunn til å følge deg her også om du også her skriver ting som omhandler det samme.

  30. Hei +Mads Arild Vedøy – jeg har ikke sett noen tall for Norge, men brukte litt tid på å regne meg sånn nogenlunde frem til et antall – basert på forholdet mellom Facebook worldwide og Norge, minus det faktum at Google+ ikke har blitt "like populært" i Norge som i resten av verden … Som en digresjon har feks Pinterest nå nesten like stor markedsandel hva gjelder trafikk som Google+ – i følge http://www.dreamgrow.com/top-10-social-networking-sites-market-share-of-visits-december-2011/ – med 0,39% markedsandel mot Google+ sin andel på 0,41% (Facebook har nærmere 64% andel).

    I Norge – i følge Statcounter – har Facebook en enda større andel av den "sosiale trafikken" med nærmere 70% – http://gs.statcounter.com/#social_media-NO-monthly-201110-201112 – hvilket også kan indikere at andelen til G+ er mindre enn 0,41%…

    Personlig tipper jeg (og da tipper jeg som en idiot på sosiale medier) at antall registrerte ligger mellom 100,000-150,000 brukere (basert på gmail-kontoen sin, etc) men at den aktive andelen i dag ligger på mellom 10 og 15 prosent av dette igjen…

    SÅ – tilbake til oss som lever av å gi råd til bedrifter om hvor de skal svi av pengene sine, tiden sin og de sårt tiltrengte ressursene… på Facebook som "alle bruker" og som står for 70% av trafikken – som kan integreres med all verdens av administrasjonsprogram, eller redusere fokuset på Facebook, for å være der hvor de færreste er i dag – annet enn for å sjekke om "det er noe som skjer her?" …

    +Christian Kamhaug – hva med deg og SAS – dere er jo overalt (bokstavlig talt også) – Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, nå også Instagram (http://statigr.am/tag/sas) og også her på G+ … Økt fokus på G+ fremover, det samme, redusert? Noen synspunkter?

  31. Jeg skal også legge til at jeg har opplevd økt "G+" engasjement hva gjelder delinger av artikler jeg har skrevet på bloggen min – etter at jeg kjørte ut nettopp denne "Google+ har virkelig ikke tatt av" : http://hanspetter.info/2011/12/google-har-virkelig-ikke-tatt-av/

    I oktober hadde jeg – basert på ca 15,000 sidevisninger – kun 2 G+, mens november økte med 50% til 3 ganger hvor folk delte på G+ – da var antallet sidevisninger økt til 16,500 – så man kan si at G+ veksten var kraftigere enn trafikkveksten min :)

    Etter at artikkelen kom ut 6. desember, blåste også antallet G+ i været – og da ikke bare på artikkelen (9 stk har G+-delt artikkelen), men også på andre artikler jeg har skrevet. Totalt ble G+-knappen trykket hele 20 ganger i desember, en 10-dobling fra oktober til desember med andre ord :)

    Så langt i januar er det derimot kun 3 ganger noen har trykket på G+ knappen, mens min siste bloggpost – den her – http://hanspetter.info/2012/01/11-tips-for-a-jobbe-sikkert-pa-din-ipad/ – alene har generelt 66 uttrykk i en eller annen form (like, delt, anbefalt, etc)

    Vel, back to work – selv om jeg har lært noe mer i dag også :)

    Ha en god dag folkens, eller som +Thomas Moen ville sagt det "Ha en god dag mennesker" :)

  32. ..og +Magnus Brøyn – som du ser – hvis du går inn på artikkelen min "Google+ har virkelig ikke tatt av" – så er det jo nettopp det jeg poengterer – at Facebook har blitt veldig mye bedre av konkurransen de har fått fra Google+ – hvilket er meget positivt!

    Aldri så gæli at det ikke er godt for noe :)

  33. +Hans-Petter Nygård-Hansen Google+ har foreløpig trolig gjort mer for Facebook enn for seg selv (som ny og selvstendig plattform) – yup – og det har derfor trolig vært det viktigste bidraget innen some totalt sett det siste drøye halvåret. Det kommende halvåret vil det med god sannsynlighet trolig fortsatt stå helt sentralt og representere den viktigste utviklingen (i kraft av deres rolle som pådriver og utfordrer), men da i stadig økende grad på selvstendig grunnlag, selv om alt etter hvert naturlig nok kommer til å handle om Facebook (når vi nærmer oss IPOen).

    Tror vi er enig. Selv om det ikke nødvendigvis er et poeng å være enig. Ekspert eller ei. Poenget med debatten og engasjementet er at flere av oss ikke har utvist verken nødvendig interesse, nysgjerrighet eller respekt for Google+. Slik flere i denne tråden bekrefter og kommenterer. Det kan vi være enig om. Virker det som.

    Derfor er kommentarene, debatten og engasjementet viktig. Også ditt, deriblant i form av blogging, selv om det til tider kan ha virket som jakten på tall og fakta rundt Google+ i det stille også har formidlet en oppfatning av at det ikke helt er verdt fokuset eller debatten. I Norge.

    Nå er det blitt debatt. Og fokus. Fra mange. I Norge. Uberoende av om Google+ blir stort eller ei. Eller om vi liker G+ på et individuelt plan. Det verdsettes høyt – så det kan sies enkelt; Merci, Monsieur +Morten Myrstad.

    Og takk for meningsutvekslingen; Hans-Petter. :)

  34. dette var jo virkelig gøy – og til +Sven A Lindalen (og alle dere andre også) så har jeg til og med kjøpt meg G+-appen til min Macbook (http://itunes.apple.com/us/app/tab-for-google-pro/id455520512?mt=12) så nå trenger jeg ikke å GÅ inn på Google+, men få kommentarer og oppdateringer rett i appen, på samme måte som jeg gjør i dag med Yammer (internt bruk) og Twitter :)

  35. Jeg bruker +CircleCount til litt statistikk. Litt vanskelig å finne detaljert for Norge dog. Kan hende blir det bedre etterhvert? ( +Hans-Petter Nygård-Hansen )

  36. +Morten Myrstad du spurte hvorfor jeg foretrekker G+ framfor FB til å kommunisere med ulike kretser. For min del, tror jeg årsaken er latskap.

    For meg tar det mer tid å administrere lister på FB enn det tar å administrere kretser på G+.
    Det gikk mye raskere å organisere kontaktene fra Hyves, Orkut, Vkontakte, Facebook osv. inn i kretser på G+ enn det ville gjort å håndtere dem på FB.

    Siden jeg allerede var bruker av mange Google-tjenester, var G+ verktøykassa jeg hadde venta på. Da G+ ble lansert lå allerede alle kontaktene mine i Gmail, så det var fort gjort å opprette kretser.

    Igjen – sosiale medier er ikke mitt fag. Jeg er bare sluttbruker av disse greiene. Jeg tror min bruk av G+ er en annen enn det de fleste av dere debatterer her. Jeg bruker ikke G+ for å selge varer eller tjenester, jeg bruker det rett og slett til å kommunisere med ulike sosiale nettverk.

  37. Jeg vil gå så langt å si at norsk media generelt ikke gjør jobben sin. De er blitt alt for opptatt av egne interesser. Både når det gjelder politikk, sosiale medier, teknologi og annet.

    Kan ta et par eksempler:
    Media liker AP.
    Kan nevne denne saken: http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10038955
    Legg merke til kommentarene under. Alle vet det er snakk om en AP-representant som blir holdt hemmelig. De hadde dog ikke noe problem med å henge ut FRP for tilsvarende.

    Media liker Apple.
    Kan nevne perioden før iphone 4S/iOS5 kom ut. Det var rykter, det var spekulasjoner, det var forventninger, kommentarer osv. Utallige artikler.
    Hvor mye kunne man lese om Samsung/Google sitt flaggskip/Android 4.0 i Norges største aviser? Ikke mye.

    Media liker Facebook.
    Hvorfor ellers tvinger VG folk til å ha facebook-konto for å kunne kommentere under artikler?
    Det er flere andre, bedre alternativer der ute, som blant annet disqus, der man kan koble til facebook-kontoen sin, eller twitter-kontoen, eller google-kontoen, eller yahoo-kontoen eller en av de rekke andre kontoene man måtte ha. Ikke bare er det et bedre alternativ, men alle kan bruke det. Det er faktisk ikke alle som er på facebook. +Ivar Choi Espedalen f. eks… Jeg vurderer faktisk selv å slette FB. Dog mer pga prinsipp. Det skader jo tross alt ikke å ha en profil der selvom jeg sjelden er innom der lengre.

    Hva med denne spellemanns-fadesen som gikk sin seiersgang i helga?
    Store oppslag der Plumbo-vokalisten ble hengt ut for et noe feilslått, men uskyldig mokkamann-utsagn. At Madcon kalte han fittetryne og har ellers kalt thomas og harald i senkveld bleikfiser. Ble aldri noe oppslag av det. Jeg antar vet at Madcon er godt likt av media.
    At han idioten i kaizers helte øl i hodet på Plumbo-vokalisten var også helt greit forøvrig.

    +Trond Bie fikk sagt det bra i sitt blogg-inlegg: http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10038955

    Jeg har så og si sluttet å lese aviser nå. Blir mer irritert enn opplyst av diverse kommentatorer og "eksperter" å føler jeg får et mye mer nyansert mediabilde ved bruk av blant annet Google+.

  38. Ikke for å skryte av meg selv FOR mye ;), men ITavisen hadde en svært fyldig dekning ved lanseringen av Google+ og vi har fulgt opp med tips&triks-saker. Og ikke minst har vi +-knappen på plass i alle artikler sammen med Twitter og Facebook.

    +Michael Hebo : jeg tipper det var denne du skulle lenke til? http://www.itavisen.no/873168/du-har-grunn-til-aa-svette-zuck

  39. Ikke for å skryte av meg selv FOR mye ;), men ITavisen hadde en svært fyldig dekning ved lanseringen av Google+ og vi har fulgt opp med tips&triks-saker. Og ikke minst har vi +-knappen på plass i alle artikler sammen med Twitter og Facebook.

    +Michael Hebo : jeg tipper det var denne du skulle lenke til? http://www.itavisen.no/873168/du-har-grunn-til-aa-svette-zuck

  40. +Trond Bie Bomma litt der. Var denne jeg tenkte på: http://trondbieblog.wordpress.com/2012/01/15/husk-dette-til-neste-gang/
    Redigerte kommentaren min nå (Heldigvis var ikke dette på facebook:P)

    Tenkte mer på media-gigantene i kommentaren min da. Leser fortsatt mange av de mindre aktørene som blant annet itavisen (som forøvrig benytter disqus som kommentarfelt. Kudos!)

  41. +Trond Bie Bomma litt der. Var denne jeg tenkte på: http://trondbieblog.wordpress.com/2012/01/15/husk-dette-til-neste-gang/
    Redigerte kommentaren min nå (Heldigvis var ikke dette på facebook:P)

    Tenkte mer på media-gigantene i kommentaren min da. Leser fortsatt mange av de mindre aktørene som blant annet itavisen (som forøvrig benytter disqus som kommentarfelt. Kudos!)

  42. Spennende debatt, og det er absolut bra du tar debatten +Morten Myrstad !
    Foreløpig ligger det jo begrensininger mulighetene for annonsering, og 3 parts applikasjoner, men når Google implementerer sosialt søk, kan vi ikke ignorere G+. Kunne vært spenndene å hørt hva SEO ekspertene tenker om dette. +Jørgen El Fakiri ? +Metronet ?

  43. Spennende debatt, og det er absolut bra du tar debatten +Morten Myrstad !
    Foreløpig ligger det jo begrensininger mulighetene for annonsering, og 3 parts applikasjoner, men når Google implementerer sosialt søk, kan vi ikke ignorere G+. Kunne vært spenndene å hørt hva SEO ekspertene tenker om dette. +Jørgen El Fakiri ? +Metronet ?

  44. Ja, faktisk litt underlig at ikke flere ihvertfall forsøker seg med en strategi eller tilstedeværelse. Facebook fungerte jo heller ikke for noen bedrifter i begynnelsen, men plutselig skal alle være med. Slik kan det fort også bli med Google pluss, så hvorfor ikke eksperter og bedrifter er mer nysgjerrige skjønner ikke jeg heller. Kanskje det ikke snakkes nok om det til kunder om dette? Kan rett og slett ikke ekspertene nok. Eller mener ekspertene at det faktisk ikke er godt nok for bedrifter. Spennende å følge videre synes jeg.

  45. +Morten Myrstad, Jeg setter pris på oppfordringen, men som +Kjetil Aamann er jeg bare en "bruker" av sosiale medier, i dette tilfellet G+. Jeg driver med noe helt annet som mitt "levebrød". :O)
    Men jeg er aktiv her fordi jeg har en særlig interesse for diskusjoner av ymse slag, og fordi jeg interesserer meg litt for konseptet med sosiale medier. Datakyndig er jeg nok heller ikke, desverre…
    Så en "how- to-guide" på norsk håper jeg noen andre vil prøve seg på i nærmeste fremtid.
    Men det Forutsetter jo at en brukt en del hangout, både den vanlige og prøvd ut funksjonene i "Hangout with extras".

    Men etter min mening det finnes allerede gode og lett forståelige "how-to- Hangout" videoer, som folk kan se for å få et inntrykk av hvordan en kan delta i, eller lage sin egen hangout.

    Til nå liker jeg spesielt +Dolidh Young og +Peter G McDermott sine videoer;

    https://plus.google.com/u/0/103038287804535196503/posts/XA1Q63FZdcc

    Video om Chrome utvidelsen +Hangout Canopy

    https://plus.google.com/u/0/115063434129506153403/videos

    Peters guide for Hangout:
    https://plus.google.com/u/0/104121790462114071634/posts/aBwAtQHAxUJ

  46. Interessant diskusjon, og hadde jeg hatt en times tid til over skulle jeg ha gått dypere i alles innlegg. Men, for å svare på +Hans-Petter Nygård-Hansen sitt spørsmål. Vi har kikket på G+. og deltar litt, men det er veldig lite dialog, og mer monolog. Mens vi på både Facebook og Twitter opplever god kundedialog, er denne så godt som fraværende på G+ Vi bruker derfor G+ mest som noek en kanal til å få ut våre budskap.
    Det som pirret min interesse med G+ i starten var circles, som lovet en interessant mulighet til å segmentere budskapet. Vi bruker allerede facebooks segmentering påå geografi aktivt, ettersom vår Facebook-side er global, og mange av våre budskap er lokale. med G+ since circles så vi for oss at vi kunne segmentere ytterligere, f.eks. på om følgeren er EuroBonus Gold, om det er ansatte etc. Det lovet jo godt. eller? Problemet er at det ikke finnes noe godt verktøy for å segmentere, og orgainisere sirklene. Dessuten krever det en masse jobb å organisere, og ikke minst vedlikeholde sirklene. Det går helt fint å organisere 10, 50 og kanskje 100 følgere i sirkler, men hvordan skal man effektivt kunne organisere 500, 500 eller 130.000 følgere i sirkler? jeg kan si for vår del at vi ganske enkelt ikke har tid og ressurser til å jobbe med å segmentere skikkelig i sirkler, og med unntak av en test på G+ der vi testet å legge et budskap på vår G+ side kun rettet mot våre ansatte (de av dem blant våre følgere vi kjente personlig), har vi ikke brukt muligheten til å sende segmenterte budskap. trist, men sant.
    Vi kommer fortsatt til å bruke G+. men det er ikke noe stort satsningsområde. Våre primære SoMe-kanaler vil fremdeles være Facebook og til en viss del Twitter, mens vi tester og forsøker oss med f.eks. G+ og Intstagram (rett lenk her: http://statigr.am/flysas)

  47. +Ivar Choi Espedalen Thank you for sharing the video!

  48. For min egen del får jeg veldig mye ut av g+, men det er ikke mye jeg leser på norsk i strømmen. Før eller senere vil flere innse at g+ er en uunnværlig kilde til informasjon, og norske brukere vil komme etter.

    Men er enig i at medier og ekspertene ikke har gått dypt nok i det før de vender tilbake til det velkjente blå og hvite der de igjen føler seg som eksperter.

    Kritikken er absolutt på sin plass, jeg har enda til gode å se en norsk test/omtale av hangouts.

  49. Hei Morten – bra innlegg. Jeg skal være den første til å innrømme at G+ ikke stjeler fryktelig mye av tiden min. Selv om vi i Hyper benytter både Google mail (firma), Google Calender, Google Docs og Google Nettsteder i den daglige driften. Sosiale medier jeg må bruke energi på å huske på funker dårlig for meg – men kanskje det kommer. Det gjør det sikkert og derfor kom jeg feks over denne tråden din her nå ;-) Det jeg legger merke til er at jeg på FB (som jeg bruker mye) nesten kun bruker lukkede grupper – jobbrelaterte, interesserelaterte etc. Altså så fungerer FB nesten som et slags intranett privat og på jobb. Jeg merker at den generelle strømmen interesserer meg lite. Twitter-bruken min går litt i bølgedaler men jeg merker at det er mye "støy" i strømmene og håper kanskje Google+ kan bli mer relevant ifht åpne sirkler der man bedre kan drive meningsutveksling enn man kan på Twitter der de blir litt håpløst å holde lange dialoger med flere personer. Synes det er for mange "eksperter" på vårt fagfelt som bruker Twitter i en blanding av gode bransjebetraktninger og tanker til å informere meg om hvilke sko de går med eller at de har vært hos frisøren. Ødeleggende på sikt synes jeg. Så kanskje skal jeg investere noen flere minutter på G+ fremover :)

  50. Faen – i dag har jeg brukt mer tid på Google+ enn jeg har brukt til sammen siden i fjor sommer – og det er takket være +Morten Myrstad …. satt meg som mål å skrive et par enda bedre artikler enn "Google+ har virkelig ikke tatt av" – så får vi se da :)

    Det har faktisk begynt å gå opp for meg hva G+ er i forhold til Facebook, og forskjellen taler virkelig til fordel for G+

    +Morten Myrstad – jeg tror faen meg du traff g-punktet mitt i dag :)

  51. Søtt med menn som finner hverandres g-punkt….

  52. Søtt med menn som finner hverandres g-punkt….

  53. … Det er nok flere som har fått stimulans i dag. Det kan du banne på. Og det er trolig forbannet bra. Med eller uten ømme punkter. Hvem trodde vel i morges det skulle bli en kollektiv org+asme?

  54. … Det er nok flere som har fått stimulans i dag. Det kan du banne på. Og det er trolig forbannet bra. Med eller uten ømme punkter. Hvem trodde vel i morges det skulle bli en kollektiv org+asme?

  55. Nå vet vi i alle fall en av grunnene til at det er mest menn på google+.

  56. Nå vet vi i alle fall en av grunnene til at det er mest menn på google+.

  57. +Christian Kamhaug Trenger du virkelig å sortere 500 eller 130000 følgere i sirkler? Hva ønsker du å oppnå med det? Så lenge du poster offentlig vil alle som har lagt deg til i sine sirkler se alt du poster, selv om du ikke har lagt til dem i noen sirkler. Hva med å legge til alle ansatte i en sirkel, og droppe resten? Om du ønsker å segmentere ytterligere så er en mulighet å lage en side pr. segment, f.eks. en "Eurobonus Gold Norge" i tillegg til "Eurobonus Norge" (eller noe sånt).

    Jeg mener ikke at systemet er perfekt. Noe som har vært etterspurt siden starten av Google+ er sirkler folk selv kan velge å legge seg til / abonnere på. Jeg tror det ville ha vært en ideell løsning på dette problemet.

    Ellers har det vært litt snakk om Google+ sin verdi for bedrifter og annonsører her, og f.eks. mangelen på annonser ble vel nevnt av noen som et problem. Det er når man leser sånt at man ser hvor stor avstand det kan være mellom hvilke faktorer som gjør en plattform bra for brukere og hvilke faktorer som gjør en plattform bra for bedrifter :-P

    Det er mange som ikke skjønner hvordan Google+ kan brukes effektivt til å reklamere for en bedrift. Personlig følger jeg bare folk/sider som poster interessante ting, og det er ikke så veldig mange av de (få) norske sidene jeg har sett her som er verdt å følge. Et eksempel er +NRK. Enormt potensiale (hangouts med Karen Marie Ellefsen!), men forferdelig labert innhold (ett innlegg). Helt uinteressant, selv om jeg må innrømme at jeg har lagt NRK til i en sirkel fordi jeg innbiller meg at den sovende bjørnen kommer til å våkne en dag.

    Google+ har mest til felles med Twitter, så oppskriften her vil være den samme som for Twitter: Post interessante ting, linker til konkurranser, spillelister, whatever … fordelen Google+ har over Twitter er f.eks. mer plass til å få fram budskapet, "rike poster" (tekst, video, bilder, rike linker), bedre og mer oversiktlig interaksjon, samt enkelte spesialting som hangouts, som har vist seg å kunne skape bra med engasjement for en del brukere.

    Når det er sagt så ser jeg ikke på det som noens "plikt" å være på Google+, spesielt ikke om tilstedeværelsen virker å være nettopp et pliktløp. En halvhjertet tilstedeværelse vil kanskje være mer til skade enn til nytte? :)

  58. +Christian Kamhaug Trenger du virkelig å sortere 500 eller 130000 følgere i sirkler? Hva ønsker du å oppnå med det? Så lenge du poster offentlig vil alle som har lagt deg til i sine sirkler se alt du poster, selv om du ikke har lagt til dem i noen sirkler. Hva med å legge til alle ansatte i en sirkel, og droppe resten? Om du ønsker å segmentere ytterligere så er en mulighet å lage en side pr. segment, f.eks. en "Eurobonus Gold Norge" i tillegg til "Eurobonus Norge" (eller noe sånt).

    Jeg mener ikke at systemet er perfekt. Noe som har vært etterspurt siden starten av Google+ er sirkler folk selv kan velge å legge seg til / abonnere på. Jeg tror det ville ha vært en ideell løsning på dette problemet.

    Ellers har det vært litt snakk om Google+ sin verdi for bedrifter og annonsører her, og f.eks. mangelen på annonser ble vel nevnt av noen som et problem. Det er når man leser sånt at man ser hvor stor avstand det kan være mellom hvilke faktorer som gjør en plattform bra for brukere og hvilke faktorer som gjør en plattform bra for bedrifter :-P

    Det er mange som ikke skjønner hvordan Google+ kan brukes effektivt til å reklamere for en bedrift. Personlig følger jeg bare folk/sider som poster interessante ting, og det er ikke så veldig mange av de (få) norske sidene jeg har sett her som er verdt å følge. Et eksempel er +NRK. Enormt potensiale (hangouts med Karen Marie Ellefsen!), men forferdelig labert innhold (ett innlegg). Helt uinteressant, selv om jeg må innrømme at jeg har lagt NRK til i en sirkel fordi jeg innbiller meg at den sovende bjørnen kommer til å våkne en dag.

    Google+ har mest til felles med Twitter, så oppskriften her vil være den samme som for Twitter: Post interessante ting, linker til konkurranser, spillelister, whatever … fordelen Google+ har over Twitter er f.eks. mer plass til å få fram budskapet, "rike poster" (tekst, video, bilder, rike linker), bedre og mer oversiktlig interaksjon, samt enkelte spesialting som hangouts, som har vist seg å kunne skape bra med engasjement for en del brukere.

    Når det er sagt så ser jeg ikke på det som noens "plikt" å være på Google+, spesielt ikke om tilstedeværelsen virker å være nettopp et pliktløp. En halvhjertet tilstedeværelse vil kanskje være mer til skade enn til nytte? :)

  59. Nemlig. Det blir jo til at man ikke bruker sirkler til noe spesielt, det ene som i første omgang gjorde G+ interessant for oss som selskap.

  60. Nemlig. Det blir jo til at man ikke bruker sirkler til noe spesielt, det ene som i første omgang gjorde G+ interessant for oss som selskap.

  61. Sirkler er kanskje et verktøy som er bedre egnet for privat bruk? Jeg tror uansett ikke det finnes noen gode systemer for å manuelt sortere og vedlikeholde hundre tusen "followers" (optimistisk tall for en norsk G+-side, hehe).

  62. Sirkler er kanskje et verktøy som er bedre egnet for privat bruk? Jeg tror uansett ikke det finnes noen gode systemer for å manuelt sortere og vedlikeholde hundre tusen "followers" (optimistisk tall for en norsk G+-side, hehe).

  63. Kvinner og Google+? Nok et G+-tema som vil overraske de fleste. På Circlecount finner du en liste over de mest fulgte norske kvinnene på Google+. Allerede en follower-mengde som så langt LANGT overstiger de fleste norske Facebook- eller Twitter-konger eller -prinser. Selv har jeg så langt mest glede av postene til +Sarah Skuseth og +Lexidh Solstad samt bildene til +Synnøve Zynne Tilrem. Jeg gleder meg allerede til de får aktivt følge av +Sølvi E. Suongir, +CecilieTS Thunem-Saanum, +cecilie staude, +Jill Walker Rettberg og mange mange andre.
    http://www.circlecount.com/

  64. Kvinner og Google+? Nok et G+-tema som vil overraske de fleste. På Circlecount finner du en liste over de mest fulgte norske kvinnene på Google+. Allerede en follower-mengde som så langt LANGT overstiger de fleste norske Facebook- eller Twitter-konger eller -prinser. Selv har jeg så langt mest glede av postene til +Sarah Skuseth og +Lexidh Solstad samt bildene til +Synnøve Zynne Tilrem. Jeg gleder meg allerede til de får aktivt følge av +Sølvi E. Suongir, +CecilieTS Thunem-Saanum, +cecilie staude, +Jill Walker Rettberg og mange mange andre.
    http://www.circlecount.com/

  65. Var et godt og svært interessant innlegg +Morten Myrstad ! Det er kanskje litt lettere å være ekspert på en eller flere utvalgte vertikaler, enn å være det samme om en mer kompleks og teknologisk orientert "horisontal", slik Google nå – også innenfor sosiale medier, i stadig større grad er i ferd med å bli ? Å "disse" eller å ta lett på G+ og hva Google nå bygger -med integrasjon på nivåer og med en mengde høykvalitet tjenestetilbud som de andre veritikale SoMe'ene knapt evnet etablere og tilby om de så slo seg sammen, er i allefall uhyre dårlig rådgivning, overfor seg selv kanskje først og fremst; Klientene vil alltids på et tidspunkt trå inn over G+ terskelen og ta nettverket i bruk – med eller uten ekspertene.

  66. Var et godt og svært interessant innlegg +Morten Myrstad ! Det er kanskje litt lettere å være ekspert på en eller flere utvalgte vertikaler, enn å være det samme om en mer kompleks og teknologisk orientert "horisontal", slik Google nå – også innenfor sosiale medier, i stadig større grad er i ferd med å bli ? Å "disse" eller å ta lett på G+ og hva Google nå bygger -med integrasjon på nivåer og med en mengde høykvalitet tjenestetilbud som de andre veritikale SoMe'ene knapt evnet etablere og tilby om de så slo seg sammen, er i allefall uhyre dårlig rådgivning, overfor seg selv kanskje først og fremst; Klientene vil alltids på et tidspunkt trå inn over G+ terskelen og ta nettverket i bruk – med eller uten ekspertene.

  67. Haha!! Kjærleik.

  68. +Thomas Moen Tidligere i dag formidlet du: "Jeg ser ikke noen grunn til å svare i kommentartråden på posten fordi jeg ikke kan tilføre noe mer enn jeg allerede har sagt." Allikevel var det dette som lå deg mest på hjertet – deretter – etter å ha fulgt 55 kommentarer i strømmen?

  69. Nånå, det er sent. +Thomas Moen kan poste noe lurt i morgen:)

  70. Vel, da har Morten dratt meg i ørene, og med rette: Google+ har lenge ulmet på To Do-listen; ikke fordi jeg lever av sosiale medier, men fordi jeg lever av kommunikasjon — også i sosiale medier. Mitt ankepunkt for å sette meg inn i G+ har vært ett eneste: Tid.
    Herved er jeg igang — kom og snakk med meg når jeg ettehvert deler. Og; jeg gleder meg til å oppdage forskjellen på G+ og Facebook.

  71. Hei Morten, kjærleik kommentaren skulle egentlig vært under Hans Petter sin fantastiske kommentar at han trodde du hadde truffet g-punktet. Jeg følger ivrig med på alle kommentarer og innspill som har kommet i denne tråden.

    Liker tonen og at folk tar seg tid til å svare ordentlig.

    Igjen, godt jobbet :)

  72. Godt og nødvendig innlegg, +Morten Myrstad.

    Jeg tror mange ikke forsto forskjellen på G+ og Facebook, og ble skuffet av den tilsynelatende mangelen på aktivitet. De som registrerte seg, postet noen "hallo verden" meldinger, la til noen få, og like lite aktive venner – og aldri søkte opp sine interessefelt eller folk med samme interesser – eller – som kanskje med bakgrunn i relativt spede engelskkunnskaper, valgte å ikke bli aktiv deltager i engelskspråklige kretser. Disse får jo naturlig nok ikke stort ut av G+ i dets nåværende form – siden det faktisk er svært lite som skrives på norsk i åpne kretser. Kommentaren "der alt foregår på engelsk" har jeg forresten hørt flere ganger fra "hva jeg hadde til middag i dag" posterene på Facebook, som en av grunnene til at de ikke har oppsøkt G+.

    Jeg har alltid forsøkt å innprente: G+ er ikke Facebook når noen spør hva G+ er. En av de store amerikanske online-geekene, Chris Pirillo (LockerGnome) – sa det tydelig, ganske tidlig: "Facebook er hvor du holder kontakt med familie og nære venner. Google+ er hvor du finner nye venner som har samme interesser som deg."

    Slik jeg ser det, er G+ et fabelaktig verktøy for særinteressegrupper. IT nerdene, fotografene og musikerene er blandt de som først så mulighetene. Spesiellt stimulerende er det å se hvordan fotokretsene vokser og blomstrer.

    Facebook er konge på haugen enda, fordi vi trenger foregangsfigurer i Norge som tar ibruk G+. Markedsføringsfolkene må på banen og se på mulighetene for å etablere G+ som et kommunikasjonsmedium mellom bedrift og kunde. Etter at Google introduserte persontilpasset søking, vil dette ha kolossal innflytelse på søketreff. Dersom brukeren har lagt til bedriftens produktsider i sine kretser, vil disse rangere høyt når han/hun søker etter relatert materiale på nett.

    Hvordan skal vi få rikssynserene til å adoptere G+, og kanskje gå bort fra blog-modellen og over til G+ som primærkanal?
    Bloggene er ikke bare publiseringsplatform, men også reklameinntektskilde. Det er fortsatt ikke helt klart hvordan G+ vil utvikle seg her.
    Det eneste som er helt sikkert, er at for å lykkes på G+, så trengs det mer enn bare publisering. Man må interagere og delta i kommentarer og reaksjoner på innleggene. Ikke bare sine egne, men også på andres. Dersom du involverer deg, vil flere delta i det du finner på å måtte poste.

    Men – alt er ikke bare rosenrødt.
    For enkeltpersoner har Google+ fortsatt et problem med å skille interessefelt, samtidig som man bevarer åpenhet og søkbarhet.

    Eksempel:
    Jeg skriver programvare, tar fotografier, og er interessert i gadgets. For at folk skal kunne oppdage mine fotografier, må jeg legge dem offentlig synlig. Dersom du er programvareutvikler, så må mine software innlegg ligge offentlig synlig for at du skal kunne oppdage dem. Men – du er kanskje ikke interessert i foto i det heletatt, eller en annen person er kanskje ikke interessert i software i det heletatt – men digger fotografering. Problemet er at begge dere vil se alle mine offentlig synlige innlegg – og kan ikke velge bort den ene eller den andre delen.

    Spesiellt for oss tospråklige er det vanskelig. Mine innlegg på norsk har liten interesse for fremmedspråklige – og blir å oppfatte som støy. Jeg luker bort folk som ofte poster på kinesisk, for selv om G+ kan oversette for meg – så blir det ikke til at jeg kommenterer slike innlegg.

    Jeg håper at Google vil gi oss bedre filtreringsmuligheter. Den som skriver behøver å kunne å gruppere sine offentlige poster i flere strømmer. #tags er en start, men vi mangler fortsatt muligheten til å si at for denne spesifikke brukeren ønsker jeg ikke å se poster som er merket med #photo . Likeledes ville det være praktisk å kunne splitte strømmene etter språk, og gi de som følger meg mulighet til å slippe å se innlegg de ikke forstår.

    Men – her er jeg i gang med en liten avhandling ser det ut til…

    For å runde av. G+ er IKKE Facebook.

    Jeg har faktisk gått så langt som å strippe Facebook kontoen min for alt annet enn familie og nære venner, og har lukket den helt for innsyn. Jeg har slettet alt av likes og follows, og bruker Facebook bare for personlig interaksjon. Facebook har gått alt for langt i å utlevere meg og mine bruksmønstre, og har gjort dette på en slik måte at det har vært vanskelig for meg å styre hva som er synlig for andre, og hva jeg gjør synlig for Facebook.

    Google+ har gitt meg bedre kontroll over synlighet og sporbarhet, og egentlig passer splitten mellom interesseutveksling i G+ – og gossip i Facebook – meg veldig godt. Når det gjelder tidsforbruk, så er fordelingen nå antagelig 25/30 G+, 3/30 LinkedIn og 1/30 Facebook. Twitter kontoen la jeg ned sist sensommer. For mye støy i forhold til innhold.

    Enn så lenge er også Google+ velsignet mye bedre på kommentarer og dialog enn både Facebook og Twitter.

  73. Med fare for å avspore noe, men jeg ville bare påpeke det er kommet en rekke google+ oppdateringer i det siste, små som sådan. I natt kom det også muligheten til å poste videoer direkte til g+ fra "delingsviduet" for dem som ikke har fått det med seg enda;
    https://plus.google.com/107117483540235115863/posts/8yTCKxURjEM

    Hvilke tanker gjør dere rundt denne funksjonen i forhold til kommunikasjon til omverdenen, både privat men også i "jobb"/reklame?

  74. Med fare for å avspore noe, men jeg ville bare påpeke det er kommet en rekke google+ oppdateringer i det siste, små som sådan. I natt kom det også muligheten til å poste videoer direkte til g+ fra "delingsviduet" for dem som ikke har fått det med seg enda;
    https://plus.google.com/107117483540235115863/posts/8yTCKxURjEM

    Hvilke tanker gjør dere rundt denne funksjonen i forhold til kommunikasjon til omverdenen, både privat men også i "jobb"/reklame?

  75. For mikrobloggere må jo muligheten til å ta opp video direkte, være rent gull, +Ivar Choi Espedalen. Selv foretrekker jeg stort sett å lese innlegg, istedet for å se dem. Lettere å gå tilbake og sjekke at man fikk med seg budskapet da, når man kommenterer.

  76. For mikrobloggere må jo muligheten til å ta opp video direkte, være rent gull, +Ivar Choi Espedalen. Selv foretrekker jeg stort sett å lese innlegg, istedet for å se dem. Lettere å gå tilbake og sjekke at man fikk med seg budskapet da, når man kommenterer.

  77. ja testet det ut nå, og det ser ut som det foreløbig er 15 minutters opptaksgrense. Men i følge de som har hatt tilgang til hangout "on air" var det også en tidsbegrensing der. Som jeg forsto måtte de visstnok validere youtubekontoen sin eller noe slik at de kunne ta opp lengre? kanskje det er noe tilsvarende her?

  78. ja testet det ut nå, og det ser ut som det foreløbig er 15 minutters opptaksgrense. Men i følge de som har hatt tilgang til hangout "on air" var det også en tidsbegrensing der. Som jeg forsto måtte de visstnok validere youtubekontoen sin eller noe slik at de kunne ta opp lengre? kanskje det er noe tilsvarende her?

  79. Det er ingen heksekunst å validere Youtube kontoen, men kanskje hadde det vært like greit at slike videoer hadde en begrensning? Det er også nærliggende å spørre – når kommer 1 minutts video kommentarene? :)

  80. Det er ingen heksekunst å validere Youtube kontoen, men kanskje hadde det vært like greit at slike videoer hadde en begrensning? Det er også nærliggende å spørre – når kommer 1 minutts video kommentarene? :)

  81. Jeg tror at det er det "hangout" snarveien i selve postene kommer inn. De kan jo forsåvidt fylle den funksjonen. Slik som nå, når jeg svarer deg relativt kort, og i "sanntid".

  82. Jeg tror at det er det "hangout" snarveien i selve postene kommer inn. De kan jo forsåvidt fylle den funksjonen. Slik som nå, når jeg svarer deg relativt kort, og i "sanntid".

  83. Sant, selv om Hangouts er noe begrenset mhp hvem som kan delta (kapasitet, eller per invite). Youtube har jo faktisk noe som gir deg mulighet til å poste en video som en kommentar til en annen video – non real time.

  84. Sant, selv om Hangouts er noe begrenset mhp hvem som kan delta (kapasitet, eller per invite). Youtube har jo faktisk noe som gir deg mulighet til å poste en video som en kommentar til en annen video – non real time.

  85. Takk for bra innlegg, og mykje gode kommetarar og pratiske tips i kommentarfeltet! Eg har merka +Morten Myrstad -effekten med mange nye spanande folk i sirklane mine, så eg takkar og for å bli inkludert i posten.

    Har likt g+ frå starten, og ser stort potensiale som kommunikasjonsplattform, noko eg skreiv litt om i bloggen min: http://grindar.blogspot.com/2011/08/google-plus-potensiale-i.html . Som +Kjetil Aamann seier, det er leikande lett å kommunisere med ulike grupper. Som fleire har peika på, får eg masse inspirasjon og stoff herfrå, til god avveksling frå Facebooks klaging på sjuke barn og skryt av halvmaraton og anna midtlivskrise-initiert fysisk aktivitet. Men klart, ein må leite litt etter dei rette å putte i sirklane sine og gjerne bruke litt til på sortering.

    Innan musikk har +Daria Musk skapt seg ei heilt eiga nisje her inne på g+, og utnytta det som kan utnyttast teknologisk for å spreie musikken sin og knytte til seg fansen. Til og med gamle rockeheltar som +Perry Farrell +Michael Anthony og +Joe Satriani har omfavna mediet, då gjerne med utgangspunkt i hagnouts, som fleire andre her og meiner her stort potensiale. Her bør det og vera rom for nokon norske bedrifter som vil skape noko spesielt?

    Men, gjer "sosiale medier" ekspertane jobben sin, eller ikkje? Mange av desse ekspertane lever, iallefall delvis av foredragsmarknaden. Det er eit kanskje litt meir enn eit snev av digital profilbygging som motiverer fleire av oss til å dele i sosiale medier. Så når God Morgen Norge, Dagsnytt 18 og dagspressen ikkje er opptatt av g+, men snakkar mykje om Facebook og Twitter er det klart kva som er etterspurd i den marknaden. I tillegg er og bedriftene som kjøper rådgiving i digital kommunikasjon mest opptatt av det kvarmannsen brukar. Så då er ikkje motivasjonen så stor for å setje seg inn i g+ heller.

    Er jobben til ein sosiale medier-ekspert å kunne mest mogeleg om sosiale medier, eller å ha den kompetansen som er etterspurd? Sjølv har eg fast jobb i Staten (+Høgskolen i Bergen ) og kan tillate meg å bruke meir tid på slikt ettersom eg ikkje har kundar og krav om fakturering som pustar meg i nakken.

    Kudos igjen til +Morten Myrstad for å starte opp debatten, og den pågåande jobben han gjer for å kartlegge både bedrifter og ressurpersonar her på g+!

  86. Google+ har akkurat laget en ny måte å skape innhold på. Du kan nå dele søk!
    https://plus.google.com/u/0/111235931132862419691/posts/6wGyFjmt4Fv

  87. Thanks for the mention, but I'm just Ålesund's "token" American.
    Facebook = those required to attend my funeral, the chance for my mom to tell me not to say 'fuck' in public and the 411 on which club is having which party over the Weekend.

    Google+ is a lot more complicated because you really can do whatever you want with it. And for folks who are not of the 'eager early adopter' category, 'whatever you want' can be a daunting prospect.

    Google+ requires some work, some idea of a goal, and it takes some follow up and engagement. Be it personal goals or business goals, if you ain't here to make a connection and build a relationship, I would imagine this place is very boring and dead.

    I'm swinging in the wind with four or five different languages besides English…Google translate is not perfect, but it's pretty awesome to get a Chinese joke or flirt with an errant Pakistani.

    The more open one is to the possibilities of Google+, the easier they are to find.

  88. I følge Gabriel Vasile er nye offisielle tall klare: G+ har nå 90 millioner brukere
    https://plus.google.com/u/0/106393478695568433143/posts/iyTokvGSzw7

  89. Dave Paul Allen spå 400 mill. brukere i løpet av 2012, tidligere i dag – basert på hans estimat på ca 77 mill brukere idag. Det er ikke usannsynlig at han får rett.
    https://plus.google.com/117388252776312694644/posts/dseXgdVPsVR

  90. +Lars Fosdal +Morten Myrstad Så om disse tallene er korrekte, (og det bør vi jo nesten tro, da det er gogle sine tall) Hvordan stiller dette seg i forhold til den noe labre mediedekningen i Norge?
    (kl. 22.47;så nå også at tallene bekreftes også fra
    +Vic Gundotra )
    https://plus.google.com/u/0/107117483540235115863/posts/TXrnjNbzbWi

  91. +Lars Fosdal med android 4 etc. skulle vel det bare mangle :)

  92. Det hadde jeg sannelig ikke tenkt på, +Kjetil Aamann. Da kan det hende at 400 mill. er konservativt, siden Paul Allen baserer sine data på brukerstatistikk.

  93. 90 millioner brukere som til sammen genererer 0,41% av nettrafikken på sosiale medier? Kvalitet fremfor kvantitet – hvor MANGE av disse 90 millionene er aktive – dvs bruker mer enn bare den tiden det tok å få tilgang til google+?

  94. Leser fra +Larry Page sin uttalelse
    at (sitat);
    "I’m also pleased to announce that there are over 90M Google+ users — well over double what I announced just
    a quarter ago on our earnings call. Engagement on + is also growing tremendously. I have some amazing data to share there for the first time: +users are very engaged with our products — over 60% of them engage daily, and over 80% weekly."

    https://plus.google.com/u/0/106189723444098348646/posts/jcyvVa5K4JW

  95. Drit i Facebook – når det kommer til sammenligning mener jeg… foruten integrasjon mot tredjeparts-applikasjoner og overvåkingsverktøy så begynner jeg å se lyset av en fantastisk samhandlingsplattform, blandet med det geniale som Twitter har ift hashtags = finne folk som deler dine interesser uten at du kjenner de (har likt/connected/friended) etc, kombinert med alt det geniale rundt google søk, krydret med muligheter for å lagre og dele disse søkene, og så stikke inn i chatrom, videokonf rom, dele dokumenter, samhandle etc… Der hvor Facebook roper etter Likes for å få mange folk bedriftene kan pælme ut sine rabatterte produkter, etc, er Google+ i MYE større grad det perfekte verktøyet for kunnskapsdeling og bygging, relasjoner basert på felles interesser og bistand til å fatte rasjonelle valg basert på de nevnte punktene ovenfor….

    Det begynner å demre, selv jeg fortsatt ikke er glad i disse kretsene, selv om jeg ser behovet – og selv om mobilklienten suger hva gjelder støtte for bedriftssider, og at det er altfor mange feil (i alle fall fra en Mac) på tildeling av kontakter i kretser – det må jeg bruke mobilklienten til feks)

    ha… nå ble jeg egentlig litt fornøyd – samtidig som jeg blir enda mer bekymret…hvor skal jeg finne tid til å alt det her… hmmm, velge, velge, velge…

  96. +Hans-Petter Nygård-Hansen Jeg håper du du bruker feedback knappen hyppig, og kommuniserer med de google ansatte med forslag til forbedringer. De er jo fortsatt i beta, og de fortsetter med å etterlyse brukernes synspunkter og forslag til endringer. Samtidig som de arrangerer dedikerte hangouts der en kan snakke med og komme med forslag til de google ansatte. Jeg har selv kommet med synspunkter og spørsmål og fikk personlig svar etter to-tre dager på min strøm.

  97. Og nok en gang kommer jeg for seint til bords! I det minste har jeg en god unnskyldning denne gangen (mer om det en annen gang).

    Takk for et tankevekkende innlegg, Morten. Sjelden er noen så direkte i omtale av artsfrender og det fungerer godt i denne sammenheng.

    Jeg er enig i en del ting. Det er en skepsis i det norske miljøet til G+. Det ser det vel foreløpig ut som om de store massene også har.

    Men jeg er vel litt uenig i at vår jobb (jeg er frekk nok til å putte meg i samme kategori som +Hans-Petter Nygård-Hansen og +Thomas Moen) innebærer at vi har en "faglig plikt" til å holde oss foran kundene våre "i overvåking og bruk". Betyr det at vi ikke gjør jobben vår hvis vi ikke har en konto på hvert eneste nettverk og tester ut alle med like stor iver og nysgjerrighet?

    Jobben min består i, blant annet, å hjelpe kunder med deres tilstedeværelse i sosiale medier. De er i sosiale medier for å oppnå deres målsettinger og hvis vi ser at noen av dem kan nås ved bruk av G+ kommer vi ikke til å nøle med å anbefale dem å bruke det.

  98. +Ivar Choi Espedalen Det er også min erfaring. Noen av endringene jeg har foreslått, har kommet i løpet av få dager.

  99. Veldig mange gode og gjennomtenkte kommentarer og en glimrende artikkel +Morten Myrstad. Lurer likevel litt på hvorfor det er ingen som snakker om tjenesteintegrasjon? Det er tross alt Google vi snakker om. Verdens mest dominante søkemotor, et av verdens største og mest dominante annonsenettverk, gMail (trenger neppe å utdype den) og en mengde andre tjenester med god utbredelse. Google+, er slik jeg har forstått det, vært tenkt som navet i det store Google hjulet som integrerer disse tettere. Google+ eksponeringen gir ofte en høyere ranking i søk på nettopp Google.

    At noen noen kan mene at Google+ kan ignoreres fordi Facebook som enkeltstående nettverk er større i stedet for å ta inn over seg helheten synes jeg er underlig. Å ignorere dette fordi at en personlig liker Facebook er bedre er, etter min mening, en farlig og lite gjennomtenkt vei å gå. Men det er nå bare min betraktning som legmann i akkurat denne sammenhengen.

    Ellers synes jeg at Google med Google+ har gitt meg en bedre mulighet til å filtrere den informasjonen jeg blir bombet med hver dag. Uten, så ville effekten for mitt vedkommende vært som å rette en brannslange mot en tekopp. Jeg får med andre ord da ikke med meg særlig mye.

    At Google og innbyr stadig vekk til den gode diskusjonen er jo heller ikke akkurat å forakte. :)

  100. +Pål Basso vet ikke om dette er noe lignende, eller i nærheten av det du etterlyser om tjeneste integrasjon?
    Det er et "gammelt" innlegg fra +Gabriel Vasile
    https://plus.google.com/u/0/106393478695568433143/posts/gCAKeuxy1gf

  101. +Pål Basso vet ikke om dette er noe lignende, eller i nærheten av det du etterlyser om tjeneste integrasjon?
    Det er et "gammelt" innlegg fra +Gabriel Vasile
    https://plus.google.com/u/0/106393478695568433143/posts/gCAKeuxy1gf

  102. Det er vel noe i den dur de tenker på ja slik jeg har forstått +Ivar Choi Espedalen, selv om jeg ikke har lest akkurat den artikkelen før.

    Er enig med dem som sier at vi ikke helt vet hva dette kommer til å bli for noe, men det har vel med det enkle faktum at hele Google er "work in progress". Sikkert derfor f.eks gMail hadde beta merket i årevis.

    Bortsett fra det har jeg merket meg at det tar tid for folk å bli vant til en ny metodikk. det var det samme når Twitter var nytt og "ingen" forsto hvordan det skulle brukes. Alt bare kom i en uoversiktlig strøm for dem som ikke ante hvordan filtrere den. Google+ har litt de samme problemene som jeg ser det. Enten så skjer ingenting eller brukeren blir overveldet. men slikt kommer på plass over tid, tror jeg da.

    Når man brukeren skjønner at Google ikke er facebook men ikke Facebook, så vil nok ting gå bedre. Google er nok mye mindre enn Facebook, men for meg blir det kvalitet framfor kvalitet. Aksepterer og respekterer likevel fullt ut at andre har et motsatt syn. Det ene utelukker ikke det andre.

  103. Det er vel noe i den dur de tenker på ja slik jeg har forstått +Ivar Choi Espedalen, selv om jeg ikke har lest akkurat den artikkelen før.

    Er enig med dem som sier at vi ikke helt vet hva dette kommer til å bli for noe, men det har vel med det enkle faktum at hele Google er "work in progress". Sikkert derfor f.eks gMail hadde beta merket i årevis.

    Bortsett fra det har jeg merket meg at det tar tid for folk å bli vant til en ny metodikk. det var det samme når Twitter var nytt og "ingen" forsto hvordan det skulle brukes. Alt bare kom i en uoversiktlig strøm for dem som ikke ante hvordan filtrere den. Google+ har litt de samme problemene som jeg ser det. Enten så skjer ingenting eller brukeren blir overveldet. men slikt kommer på plass over tid, tror jeg da.

    Når man brukeren skjønner at Google ikke er facebook men ikke Facebook, så vil nok ting gå bedre. Google er nok mye mindre enn Facebook, men for meg blir det kvalitet framfor kvalitet. Aksepterer og respekterer likevel fullt ut at andre har et motsatt syn. Det ene utelukker ikke det andre.

  104. Igjen: Takk til alle for alt engasjementet og for en fantastisk morsom strøm! Masse innsikt som jeg for min del kommer til å gripe tak i de nærmeste dagene.

    Nøyer meg i denne omgang med en replikk til +Jørgen Helland som også er en av de sosiale medie-ekspertene jeg savner her. Takk for at du engasjerer deg, Jørgen. En tydelig "Kjøkkenfest"-stemme hører hjemme på denne plattformen!

    Om jeg mener at du/vi bør prøve ut alle mulige plattformer dag og ut dag inn? Vel – mitt poeng var vel at man i hvert fall bør kikke litt utenom Facebook-veggen og Twitter-feeden – før kundene tvinger oss til å gjøre det. For å finne ny og spennende plattformer, nye målgrupper eller ny innsikt, som en like gjerne kan ta tilbake til Twitter og Facebook. Eller videreutvikle på de nye plattformene en måtte velge å prioritere.

    Akkurat nå er det vel tre ”nye” plattformer jeg synes sosiale medie-eksperter bør sette seg inn i. 1) Google+, den største sosiale satsingen noensinne fra Google, verdens største søkemotor og selskapet med størst web-trafikk totalt (inkludert YouTube). 2) Content curation-plattformer, fjorårets buzz-word internasjonalt, og som griper inn både i hvordan mediene, nyhetsbildet, bloggene og de sosiale nettverkene utvikler seg. 3) Pinterest, som nå vokser med rekordfart, ikke minst i forhold til tiden som brukerne anvender på plattformen.

    Geo-location? Ja, men integrert med andre plattformer kanskje? Path? Innlogget, men har ikke tatt ordentlig i den ennå. So.cl til Microsoft? Ja, bør sjekkes, om ikke annet enn fordi at det er Microsoft.

    I sum er dette fullt overkommelig for en sosial medieekspert, særlig hvis man starter med å åpne sinnet og ta imot andres inntrykk, anbefalinger eller bloggposter.

    Jørgen, ellers avslutter du med å formidle at du/dere ikke kommer ”til å nøle med å anbefale” Google+ dersom du/dere finner at G+ kan brukes for å nå et kundemål. Hvordan skal du finne ut det da, hvis du ikke selv bruker plattformen – men betrakter den utenifra?

    I mellomtiden, mens du og andre venter, så har ulike type virksomheter allerede åpnet 1 million Google Page-kontoer globalt (tall offentliggjort i går)! Og over 1.000 norske virksomheter – av ulike slag – har gjort det samme (se lenker).

    Et gratis råd på veien: Hva med å starte en Kjøkkenfesten-Page på Google+ – for parallellpublisering med bloggen? You would be amazed.:). Men først etter at du selv hadde investert. I tid. I engasjement. I deltakelse.

    God helg!

    https://plus.google.com/114259566451209869276/posts/2EXFNqKSSef

  105. Jeg føler at jeg egentlig ikke er smart nok til å komme med en kommentar på den tråden her, men la men bare si et par ting på mitt nivå: Jeg opplever jeg at de som klager mest på at det ikke skjer noe på G+, er de som bidrar minst. Og stort sett det de bidrar med er å klage på at det ikke skjer noe. Og jeg lurer på: hva er det de forventer at skal være i streamen?
    Jeg har en helt annen erfaring med G+: Jeg begynte i det små, adda noen venner og noen fra twitter. I løpet av noen måneder, så har jeg utvida kretsene mine til norske folk som bruker G+ aktivt, og det jeg syns er mest spennende av alt: tre sirkler med kunst, arkeologi og forskning. Som er mine interessefelt. Og dermed har jeg blitt kjent med folk og prosjekter som jeg ikke har greid å tilegne meg gjennom f.eks twitter og facebook. Å diskutere form og farge med ti andre kunstnere samtidig er så spennende og givende for eksempel.
    Min stream er full av liv, bilder og diskusjoner. Og jeg følger ikke mer en 180 folk/sider. G+ er et sosialt forum, og man får som man gir. Mener jeg.

  106. Google+-bevis fra norske brukere

    Makan til bevis på hva Google+ kan brukes til for norske brukere, som denne strømmen, har jeg knapt sett (bortsett fra de mange fantastiske bildene som norske fotografer deler).

    Gleder meg allerede til nye diskusjoner – i nye poster eller tråder?
    Her er i alle fall noen av temaene som KAN tas videre.

    1) Hvordan bruke Google+? Du må gi for å få: Viktigheten av innhold, aktiv bruk av sirkler og engasjement står sentralt i innleggene til bl.a. +Kjell Thomas Pedersen, +Lars Øystein Iversen, +John Peter Brekke, +Tarjei Alvær Heggernes, +Lars Fosdal, +Damir Dunderovic, +Janna Nas og +Erik Thorsen. +Aslak Berby poengterer at også "lesestrømmen" må trimmes.
    2) Segmentering +Kjetil Aamann har fått masse verdi ved å kommunisere gjennom målrettede sirkler/nisjer, mens +Christian Kamhaug og +SAS ikke er overbevist om at sirklene er godt egnet som segmenteringsverktøy for bedrifter. +Lars Fosdal fremhever hvor nyttig Google+ er for å kunne finne sammen rundt felles interesser.
    3) Hangout både med og uten video-opptak: Takk til lenker og debattinnlegg fra +Ivar Choi Espedalen, +Roar Bævre og +Lars Fosdal.
    4) Organisering av G+-innsikt: Spennende med +Sempro AS som dedikerer en person til formålet og +Terje Vullum og BetaTrondheim som anbefaler at vi bør innta en nysgjerrig beta-holdning også på Google+.
    5) Sirkel-deling: Her gjorde +Helge Astad en original vri og bygget og delte en sirkel av ”de virkelige sosiale medie-ekspertene” fra min opprinnelige bloggpost. Har du supplert med de nye ekspertene i denne strømmen, Helge?
    6) Statistikk: Tall kan lyve, vet vi jo alle. Derfor kan det være krevende å kartlegge hvor Google+ står, både hva gjelder passive og aktive brukere, engasjement, lenking etc. Her har +Hans-Petter Nygård-Hansen, +Ivar Choi Espedalen, +Mads Arild Vedøy, +Helge Astad+ +Lars Fosdal, +Kjetil Aamann delt både lenker, tall og synspunkter. Dette krever trolig en egen bloggpost, for min del, for å kunne kommentere.
    7) Bloggen – død eller levende? Kan vi flytte bloggen vår til Google+, eller kan det være like ”galt” som å flytte hele nettstedet til Facebook? Interessant debatt sparket i gang av +Aslak Berby og +Mads Arild Vedøy.
    8) Riktig plattform til riktig målgruppe til riktig tid og med riktig stemme. Ja helt enig, +Astrid Valen-Utvik, det er slik jeg også mener man skal tilnærme seg Google+ i tillegg til Facebook, Twitter og Linkedin.
    9) Kvinner og Google+ Aktuelle poster bl.a. fra +Hans-Petter Nygård-Hansen, +Helge Astad, +Sarah Skuseth og undertegnede.
    10) Google som en utfordrer i webutviklingen. Som vi bare er nødt til å forholde oss til og som også gjør Facebook bedre. Vektlagt bl.a. av +Magnus Brøyn og +Kurt Seljeseth.
    11) Mediekritikk i tillegg til sosial medie-kritikk. Innspill fra +Michael Hebo, mens +Trond Bie understreker at noen medier tidlig engasjerte seg på G+.
    12) Hva med 3. partsløsninger, annonsemuligheter og SEO? Spør +Ole Kristian Bøen og vi er også spent på svarene!
    13) Google+ som mulig tjenesteverktøy. bl.a. berørt av +Lars-Petter Windelstad Kjos og +Pål Basso.

    Glemte vi noen temaer? Suppler gjerne!

    Og ellers: Takk for fantastisk engasjement – og god helg!

  107. +Morten Myrstad – Et sidetema kanskje, men det finnes ting G+ ikke er så god på enda – slik som å kunne separere strømmene fra de man følger i separate interesseområder. Self-curation – hva blir det på norsk? Muligheten for å gruppere eget materiale etter tema, og kunne velge tema fra strømmen, og ikke bare hele strømmen.

  108. Bra innlegg!

  109. En liten kommentar +Morten Myrstad til punkt 6. i summeringen. Etter en gjennomlesing av kommentarer for andre gang finner jeg ikke noe særlig rundt segmenteringen av trafikken.

    For meg kan det virke som at det ikke nødvendigvis passive brukere, men heller mange som bruker Google+ til privat og således begrenset kommunikasjon. Så vidt jeg har fått med meg fanges ikke dette opp i den offentlige statistikken til Google som blir offentliggjort.

    Kan være at dette er endret eller at jeg tar feil med henhold til dette, men må innrømme at jeg har veldig mye mer lukket kommunikasjon på Google enn offentlig.

  110. +Pål Basso – Det finnes en god del lukket kommunikasjon på G+, men selv har jeg valgt å legge meg den andre veien. Mest mulig i public – slik at det er mulig å finne via søk for andre enn "innerste sirkel" – og helt motsatt av hva jeg gjør på Facebook – hvor alt er helt lukket for innsyn fra andre.

  111. For profilering er det i alle fall et must at ting postes public, siden det bare er da det kan deles effektivt.

  112. Her er en sirkel med alle som har blitt nevnt eller postet i denne posten: https://plus.google.com/u/0/113751435829452713015/posts/KPkYoMaPqNC

  113. Kjekt, +Helge Astad. En liten notis om å ta til seg delte sirkler: Jeg legger gjerne slike i en egen "prøvesirkel", og ikke inn i en av mine eksisterende. Deretter fjerner jeg de jeg allerede følger, slik at det blir lettere å se hva som kommer fra sirkelen. Etterhvert ser man som regel hvem som passer ens egne interesseområder, og kan da legge disse inn i passende sirkler, samtidig som de tas ut av prøvesirkelen. Det var dyrekjøpt erfaring å måtte rydde ut en for en, ca.350 "junk" profiler etter å ha lagt til 500 "fantastiske" fotografer i fotosirkelen min.

  114. Nå var kommentaren om lukket kommunikasjon mer med tanke på statistikkføringen av trafikken på G+ +Lars Fosdal, og ikke hva som bør være måten man bør dele på hvis man vil ut med sitt budskap til en bredere del av populasjonen. Poenget var helst at selv om denne bruken gjerne ikke blir registrert, så er ikke det det samme som at samme gruppe ikke kan nås av f.eks deg og meg gjennom offentlige innlegg.

    …..statistikk kan være snodige greier. :)

  115. +Pål Basso Ah, ja – leste nok litt for kjapt der. Om statistikk – der har du nok rett. Google vil nok ha data om lukket trafikk, men resten av verden kan bare spekulere, slik f.x. Paul Allen gjør.

  116. +Morten Myrstad: Du argumenterer overbevisende for både G+ og de rent læremessige elementene ved å engasjere seg mer på denne plattformen. Det kommer nok til å resultere i økt deltakelse for min del og mer nysgjerrighet. Godt jobba!

    Vi har gang på gang vært gjennom diskusjonen om at rådgivere innen SoMe må være helfrelste, supersosiale mennesker i digitale flater selv for å kunne være gode rådgivere eller jobbe innen feltet (ref Slottets ansettelse). Jeg tror at praktisk erfaring er viktig, men det er langt fra alt og det er kombinasjonen av kunnskap som er viktig. Det er også viktig å påpeke at det er viktigere å forstå hvordan SoMe fungere generelt sett, altså hva relasjoner mellom mennesker innebærer for markedsføring og kommunikasjon (blant mange, mange forskjellige ting) enn det er å forstå irrgangene i en hver plattforms tekniske oppsett eller hvordan sirkler kommer til å funke for sider med 1000+ følgere.

    Til syvende og sist er det også et tidsspørsmål, ikke motvilje til å ta innover seg ny kunnskap. Mellom det å jobbe med kunder på plattformer der målgruppene faktisk befinner seg, drive en firmablogg, drive et par grupper på LinkedIn, Facebooksider, skrive blogginnlegg, twitre, lese blogginnlegg og fagartikler på kveldene, forelese på BI og holde uttallige kurs og foredrag, er det vanskelig å finne plass til nok en plattform. Derfor kjenner jeg et lite snev av frustrasjon når jeg hører at jeg "ikke gjør jobben min" når jeg ikke engasjerer meg på en ny plattform. Det er faktisk feil.

  117. Det var det jeg og begynte å tenke på +Lars Fosdal, men det er som pokker at jeg har glemt hvor jeg leste dette og må legge det fram som en forsiktig spekulasjon. ;)

  118. +Jørgen Helland – Kan man som SoMe rådgiver, uttale seg om en SoMe plattform (som G+, LinkedIn, Facebook, osv) – uten at man har konkret erfaring med den spesifikke plattformen?

  119. +Lars Fosdal Selvfølgelig kan man det. Men det kommer jo an på hva man uttaler seg om….

  120. +Jørgen Helland – Som rådgivende instans for hvordan kunden skal bruke platformen? Jeg tror nok jeg ville blitt skeptisk dersom noen som aldri brukte et verktøy, skulle gi meg råd om hvordan min bedrift skulle ta verktøyet i bruk.

  121. Det er utrolig interessant å lese gjennom denne tråden og se alt engasjementet rundt G+ spesielt og sosiale medier generelt. For oss tre (+Siril Stegane, +Fredrik Østbye og +Ingvild Moen) er det viktig å ha kunnskap både som personlig bruker (både side og personprofil) og ved å lese oss opp på temaer, f.eks. Google+. Når nye verktøyer eller plattformer kommer, tror vi det er viktig for alle konsulenter å ta disse i bruk selv, i tillegg til å lære av blant annet undersøkelser og andres erfaringer.

  122. +Lars Fosdal Ja, enig når det gjelder den typen spørsmål. Jeg ville ikke ha uttalt meg om G+ når det gjaldt oppsett og spesifikke ting rundt drift.

  123. Slik jeg ser det, er oppsett og drift for G+ bortimot triviellt. Forståelse av kultur, etikette, og hvordan oppnå mål om synlighet og propagering av innhold er en helt annen sak, for ikke å snakke om hvilke interaksjonsmuligheter som G+ tilbyr.

  124. Dette har vært interessant å lese, og viser mye engasjement. :O)
    Jeg er også positivt overrasket over at så mange norske er aktive og bryr seg.
    Jeg bare må gjenta til alle, både de vanlige G+ brukere som bruker dette privat, og de som har, eller bruker sosiale medier i yrkessammenheng, og bør kunne noe rundt dette, at; -de ansatte på google ønsker tilbakemeldinger og forslag til forbedringer av g+.

    Dette ble senest repetert i natt av Louis Gray; der han sier
    "Keep providing feedback to make this place even better and tell all your friends who are waiting to be the next onesto join and be active."
    https://plus.google.com/u/0/100535338638690515335/posts/Ni54ECFgCkR

    Så ser dere noe dere kunne ønsket skulle vært annerledes/forbedres/tillegges, så har det tidligere blitt sagt at "Send feedback" knappen kan brukes til dette.
    Men ønsker du svar på noe, eller mer direkte kontakt, kan det å kontakte de ansvarlige være vel så effektivt.
    Her er en liten oversikt over folk en kan følge og kontakte ved å skrive direkte til dem;
    https://plus.google.com/u/0/109895887909967698705/about

    En kan jo også kan en jo legge til og følge +Google+ +Google+ Your Business om du ikke allerede har gjort dette. De arrangerer hangouts som kan være av interesse i ny og ne, der en kan diskutere si sin mening.

    Så et lite tips som jeg også har sagt tidligere; er dere ute etter de nyeste oppdateringene, i Google+ kan det være lurt å endre språkversjonen til "engelsk" (USAeller storbritania).

  125. 52 likes, 35 delinger og 105 kommentarer seinere: det skjer jo litt på G+ :)

  126. Flott analyse med dybde, noe jeg liker med G+. Er selv en dinosaur i det sosiale univers, men på pur faen bestemte jeg meg for å lage profil her, og det angrer jeg ikke på!

  127. Om det er noen av dere som ikke har fått med seg Dan McDermott sine sendinger av "Google Plus Week", er de verdt å ta en titt på.
    (Han bruker hangout til å diskutere med personer rundt nyheter ang G+ og sosiale medier.)

    I de nyere episodene snakker eksempelvis Sarah Hill om hangout og dets potensiale for media, et tema som trolig kan være til inspirasjon til mer aktivitet fra G+ sidene til eksempelvis +NRK.no +NRK +TV 2 Nyhetene +TV 2 med fler? Det har jo vært særdeles lite aktivitet fra ekempelvis +TV 2 Nyhetene etter at de etterlyste ønsker for hvordan de skulle benytte seg av G+.
    Du finnner episoden her;
    https://plus.google.com/u/0/102898672602346817738/posts/benQqUoKGuV

    Den nyeste episoden har Mike Elgan som hovedgjest, der de også diskuterer Kritikken fra Twitter og en rekke andre, angående googles "sosiale søk.";
    https://plus.google.com/u/0/102898672602346817738/posts/QVsKNVzqKX7

    Videoene er på godt over 1,5 timer, og de er uredigerte, så ta deg god tid om du ønsker å se disse episodene.

  128. Hvilke sosiale nettverk bruker du? Med det store engasjementet som har vært her i denne tråden, så kan vi kanskje også spandere etpar minutter på +Hans-Petter Nygård-Hansen sin sosiale nettverks-undersøkelse? Skjemaet finner du via lenken: https://www.surveymonkey.com/s/DK8CVZP

Speak Your Mind

*