Hva er Klout-scoren din idag?

Min siste bloggkommentar, har ”Bloggerne større innflytelse enn mediefolkene”, har vakt stor interesse og engasjement, og krever en rask oppfølging. Vi lar blokkplakater og produktplassering ligge i denne omgang, og konsentrerer oss om temaet ”sosial innflytelse” og tilhørende målemetoder som bl.a. analyseverktøyet Klout.

Vil du bli med hjem og se på Klout-scoren min? var en av de humoristiske innslagene i 140-tegnsformatet etter at bloggen var publisert. Andre benyttet anledningen til å utveksle Klout-score som en slags selskapslek. Noen har etterlyst sitt eget navn på topplisten over ”influencers”. Mens en selv-ironisk mikro-blogger bekymret seg over at hans gravsten kunne komme til å inneholde en Klout-score på 10 (100 er maks).

Fremtiden er her nå

Ifølge Mark W. Schaefer i Socialmediatoday kan denne måten å bedrive selvanalyse på, være nærmere enn vi tror: “It seems inevitable that you and ‘your number’ are going to be compared, analysed and dissected by everyone you meet,”

Er det så en god ting, spør Schaefer, og svarer selv: “While it may be a sad and disturbing reality that we’re about to create a new social media caste system, the business benefits are obvious and powerful”.

Teknologien er her i dag, bl.a. gjennom skreddersydde løsninger som Klout. Men om du vet det eller ikke: Også Twitter anvender ”omdømme-analyser” på person- og kontonivå, når mikro-bloggen gir deg automatiserte anbefalinger om hvem du bør følge.

Gjør det noe?

Kanskje vi bør bore litt mer i spørsmålet: Gjør det noe? Den sosiale verden oser over av velmente råd om hvordan man skal opptre i sosiale medier. Da kan det vel ikke være så galt om man får vite litt mer om en opptrer klokt eller ikke? Hvis jeg eksempelvis gjennom mine retweets skulle komme til å skyve følgesvenner fra meg, vil det ikke være bra å vite det? Kanskje kan det endog være at man gjennom målinger og analyse kan omgjøre skjult innflytelse til synlig innflytelse?

Min hypotese er også at alle produsenter av innhold, brukergenerert så vel som ”tradisjonelt”, ønsker å bli sett, lest og lyttet til. Og gjerne vil vite mer om hvorvidt det faktisk skjer….

Hva er innflytelse?

”Man må likevel ikke blande sammen nettpopularitet og ekte innflytelse. Ikke alltid en sammenheng mellom de to.”, mikroblogget John Erik Riley (@monografi) meget klokt.  100% enig. Men ”ekte innflytelse” kan være vanskelig å kartlegge, på samme måte som omdømme, merkevarekapital, lojalitet etc. Men det er ingen grunn til å la utfordringene med å finne gode målemetoder, forhindre oss fra å forsøke. Det må da finnes noe bedre å forholde seg til enn antall følgesvenner på en Twitter- eller Facebook-konto?

Hva er så sosial innflytelse? Her er Klout sin definisjon: ”Influcence is the ability to drive people to action”.

FreshNetworks definerer en ”influencer” slik: ”In the context of social media, an influencer is an individual who transmits messages, through social media, that have an impact on other peoples’ ideas and practices. Influencers provide information and insights that are trusted and held in high regard. They rise above the noise and comments of the crowd and find resonance with their audience.”

Jeg vil tro at svært mange som har deltatt i ”Klout-debatten”, allerede befinner seg her….

Er innsikten nyttig – og for hvem?

Det neste og store spørsmålet er jo hvilken nytteverdi slik innsikt kan ha, og for hvem? Shaefer mener altså at ”the business benefits are obvious and powerful”. For brukere med sosial innflytelse, eks. bloggere, rådgivere, mediefolk, vil det kunne være interessant å vite hvilken gjennomslagskraft man har. For virksomheter som ønsker dialog med borgere, brukere eller kunder, kan det også være interessant å vite hvem som sitter med sosial innflytelse, enten som en partner eller som en potensiell motspiller. Eksempler finnes allerede på at undersøkelser, kampanjer etc. rettes mot paneler bestående av ”sosiale eksperter”. Huffington Post har også utviklet en tjeneste (basert på Klout-teknologi), automatisk tipser brukerne om et emnes ”sosiale eksperter”.

Hvor viktig er ”innflytelse”?

Det viktigste spørsmålet er trolig: Hvor mye vekt skal jeg egentlig legge på disse ”sosiale påvirkerne”, når jeg legger min strategi, både når det gjelder business, kommunikasjon og sosial dialog?

Danny Brown identifiserer en av de store motforestillingene, nemlig mangelen på relevans: ”The problem with influence is that it all boils down to relevancy. You can’t tell me that a pig farmer in Alaska (tough old pigs out there!) is influenced by what a PR guy is saying about the 2.0 or 3.0 world.”, sier Brown.

Susan Hanshaw går rett på pucken når hun formidler at et fokus på innflytelse, kan komme til å stå i veien for den viktige relasjonen, nemlig med dine egne kunder. Her er Hanshaw sine bonusargumenter når det gjelder den uovertrufne verdien av direkterelasjoner: 1. You know who they are. 2. You value the relationship you share. 3. You want to give back to them.

Som i alt annet innenfor kommunikasjon, så handler altså også dette om å definere mål, prioritere målgruppe, og så velge strategi.

Hvordan måles innflytelse?

Hvis man så, etter noen av disse forbeholdene, allikevel skulle ønske å duppe tåen sin inn i måling av sosial innflytelse. Hva gjør man da? FreshNetworks anbefaler en skrittvis metodikk: 1) Sett klare mål 2) Lytt til ditt publikum 3) Velg verktøyene omhyggelig 4) Vær reallistisk i forhold til tid og ressurser.

FreshNetworks har også laget en guide til hvordan ulike analyseverktøy måler innflytelse.

Felles for alle er at man forsøker å finne flere kriterier enn følgesvenner alene.  Ifølge Twitalyzer, ett av verktøyene på markedet, kartlegger man bl.a. ”influence, impact, engagement, generiousity”, dvs. altså mye mer enn antall følgesvenner.

Hva så med Klout?

Klout Score måler ikke bare antall følgesvenner, men brukernes aktivitet og effekten av aktivitet. Også når det gjelder følgesvenner, skiller Klout ut abonnenter som ikke deltar i den sosiale dialogen, eksempelvis passive brukere, automatiserte kontoer etc.

Fra søndagens blogg sakses ellers:  ”
Klout er et analyseverktøy for å kartlegge sosial innflytelse. Dette skjer ved å taste inn en persons Twitter-alias på nettstedet. Klout beregner poeng etter 35 variabler som kartlegger aktivitet på Facebook og Twitter. Poengene samles i tre kategorier, True Reach, Amplification Probability og Network Score. True Reach er størrelsen på det engasjerte publikum, og er basert på de av følgesvennene som aktivt lytter og reagerer på meldingene.
 Amplification Score er sannsynligheten for at meldingen vil utløse handlinger, i form av videresending av meldinger, like-handlinger, kommentarer etc.
N etwork score indikerer hvor innflytelsesrikt ditt publikum er.
 Den endelige scoren er en samling av hvor suksessfylt personen er til å engasjere sitt publikum og hvor stor innflytelse deres meldinger har på andre.”

Mer om målekriteriene til Klout Score finner du her.

En julebordvinner?

Motforestillingene mot Klout og tilsvarende verktøy er og har vært mange. Danny Brown er også en av dem som er kritisk til analysekvaliteten, og oppfordrer bl.a. leserne til å google ”Klout sucks” for å finne noen eksempler.

Samtidig driver Klout og andre også produktutvikling. Opprinnelig var Klout et analyseverktøy for Twitter. Nå i høst ble imidlertid Facebook inkludert. Betatesting på Linkedin er på gang, og Kloute har også planer for bl.a. å inkludere MySpace, Digg, YoutTube i sine analyser. Parallelt kan det meget vel være at Twitter og/eller Facebook kommer opp med innebygde analyseverktøy som vil utkonkurrere Klout og tilsvarende løsninger.

Joda, det er fallgruber og muligheter både knyttet til begrepet ”sosial innflytelse” og til forsøkene på å finne egnede målemetoder. Men edruelig håndtert, kan det trolig være en av mange innsikter og verktøy som trengs i en digital kommunikasjonsverden. Skulle det ikke oppleves særlig fristende å bevege seg mer inn i denne ”innflytelsessfæren”, så har jeg også full forståelse for det. Men om ikke annet, så har du kanskje fått deg en potensiell julebordvinner? Men det kan kanskje være klokt å dobbeltsjekke din og gjestenes Klout-score først…..

Loading Facebook Comments ...

Comments

  1. Hei Morten. Artig tematikk på bloggen din! Jeg er også en “explorer” :) Hilsen fra Kina!

  2. Morten Myrstad says:

    Morsomt at du synes det, Mette! Hører ellers at du er/skal i gang med en “ute-av-norge-blogg”? Eller?

    • Ja, det stemmer. Følg med på kinablogg.no. Vil tro den er grå etter din definisjon ;) har også en rosa variant, livetigz.blogg.no. Første handler om livet i kina og den andre om livet MITT i kina. Sånn har jeg valgt å dele opp ;) håper du har det bra! kan jo benytte anledningen til å ønske deg god jul oglså!

Speak Your Mind

*